Voivod The Wake

Century Media Records

Voivod

Het uit het Canadese Quebec afkomstige Voivod weet niet van ophouden. De band is ontstaan in 1981 en heeft sindsdien 13 albums uitgebracht. Vanaf het debuut ‘War and Pain’, dat nog rauwe thrash metal voortbracht evolueerde de muziek naar progressieve metal. Ook de verschillende line-up wisselingen en het overlijden van Piggy in 2005 drukten een stempel op de muziek waar de heren mee voor de dag kwamen. Ten opzichte van het laatste album, ‘Target Earth’ uit 2014, is er dit keer een wijziging, startend bassist Jean-Yves Thériault a.k.a. Blacky heeft wederom de kuierlatten getrokken en is vervangen voor blues bassist Dominique Laroche (Rocky). Op 21 september verschijnt het 14de Voivod album ‘The Wake’ via Century Media Records.

Wat voor mij het grootste pluspunt is bij Voivod is dat de zanger van de eerste klassieke albums, Denis Bélanger, nog steeds fungeert als frontman. De zo herkenbare vocalen van Snake, die na een onderbreking tussen ’94 en ’02, weer smoel geven aan de band. Verder is daar het bekende groovende beuk werk van slagwerker Michel Langevin (Away), de kartrekker van het Canadese kwartet. Muzikaal is de nieuwe plaat weer net even wat anders dan de voorganger, behalve de standaard ingrediënten als catchy en typische Voivod riffs en strakke drums is er op dit album meer te horen. Invloeden uit de jazz en ook de inzet van akoestische gitaren in de langzamere stukken en keyboards zijn vernieuwend. Zoals er geen album van Voivod gezien kan worden als een kopie van de voorganger, zo geldt dit ook voor ’The Wake’.

Openingsnummer ‘Obsolete Beings’ is een typische Voivod kraker. Sterke melodische riffs, een lekkere solo, fijne tempo wisselingen en heerlijk rauwe vocalen van Snake. Een nummer dat niet zou misstaan op ‘Dimension Hatröss’ uit 1988. Wat wel jammer is, is dat aan het einde het nummer serieus vertraagd en eigenlijk afbreuk doet aan het totaal. ‘Orb Confusion is een heerlijk progressief nummer met een hoofdrol voor Chewy met zijn gitaarspel. Echte positieve uitschieter, behalve de opening track, is ‘Inconspiracy’ waarbij we de inzet van de eigenlijk overbodige keyboards horen. Een sterk nummer qua gitaarspel, met heerlijke tempowisselingen en vooral de vocalen die tot de verbeelding spreken. Het sluitstuk, ‘Sonic Mycelium’, dat ruim 12 minuten telt is een progressief hoogstandje. De typische Voivod riffs in combinatie met het subtiele drumwerk in de rustige stukken, het complexe gitaarwerk, een opvallende basslijn en zelfs de inzet van strijkers zorgen voor een knappe afsluiter.

Voivod brengt de ‘The Wave’ een album dat enigszins terug grijpt naar de eind jaren ’80 en toch vernieuwend klinkt. Wie dacht dat de heren uitgeblust waren komt bedrogen uit, ‘The Wake’ is gewoon weer een klasse album en dat mag ook gezegd worden over het geweldige artwork. (Erik van Dijk)

82/100

01. Obsolete Beings 05:34
02. The End of Dormancy 07:42