Riot V Armor Of Light

Nuclear Blast Records

Riot V

Vier jaar na ‘Unleash The Fire’ is er dan eindelijk weer een nieuwe plaat van Riot V, ‘Armor Of Light’. Dit is de tweede plaat met deze bezetting en de 16e in totaal. Na het overlijden van oprichter en enig overgebleven lid van de originele bezetting Mark Reale in 2012, heeft de band de V aan de naam toegevoegd. Dit uit respect naar Mark, omdat de bandnaam zonder hem geen Riot meer kon zijn en omdat het de vijfde era in de bands historie is. Nieuwe zanger, sinds 2013, Todd Michael Hall is de vijfde zanger bij de band en dit is het tweede album met hem op zang na ‘Unleash The Fire’ uit 2014.Voor de nieuwe plaat greep de band terug naar hun hoogtij dagen ten tijde van ‘Thundersteel’ uit 1988, een van hun succesvolste albums.

Het nieuwe album staat bol van de agressieve en melodieuze power metal nummers in typische Riot V stijl. Schitterend twin gitaar werk, razend snelle drumpartijen en de stijlvolle zang van Todd, die perfect past bij de band. ‘Victory’ en ‘End Of The World’ beginnen deze plaat sterk en herkenbaar, snel en harmonieus, waarin vooral de geweldige zang opvalt. Productie is super en van de hand van Chris “The Wizzard” Collier (Metal Church, Flotsam & Jetsam, Slipknot en Korn), alsook het artwork door Mariusz Gandzel (Crystal Viper).

‘Messiah’ is een supersnel nummer met mooie gitaarsolo’s en twin harmonies erin verwerkt. Dat geldt overigens voor het hele album, gewoon een geweldige Riot V plaat, die recht doet aan de bands historie en de naam Riot! Het nummer ‘Burn The Daylight’ doet in het begin zelfs wat aan Rainbow en Deep Purple denken. Maar Riot V weet dan ook wel waar Abraham de mosterd haalt in hun inmiddels al ruim veertigjarige bestaan.

Hoogtepunten genoeg op deze nieuwe cd, het lekker snelle ‘Heart Of A Lion’, titelnummer ‘Armor Of Light’ en ‘Caught In The Witches Eye’ , maar eigenlijk staan er alleen maar pareltjes op. Pas bij ‘Set The World Alight’ gaat het gas er een beetje af, en is er sprake van een midtempo rocker. Ook ‘San Antonio’ is een zeer herkenbaar Riot nummer, en had zo op ‘Fire Down Under’ kunnen staan. ‘Caught In The Witches Eye’ is weer een sterke heavy rocker, met super heavy riffs, en beukende drums. Het album wordt afgesloten met ‘Raining Fire’, een sterk nummer met een meezing refrein wat het live zeker goed zal doen.

Riot V zet hier weer kwaliteit neer en niemand hoeft te twijfelen aan het bestaansrecht van deze band vandaag de dag, zelfs na meer dan veertig jaar klinken ze nog steeds gretig en vol vuur. Een passionele band die weer een topprestatie levert en zo mogen er nog vele volgen wat mij betreft! (Kees Schijven)

90/100

1. Victory 4:40
2. End Of The World 5:09