Marduk Viktoria

Century Media Records

Marduk

Eén van Zweden’s meest roemruchtige acts meldt zich anno 2018 met een kersverse plaat, getiteld 'Viktoria'. Marduk is opgericht in 1990 en is muzikaal gezien zo'n beetje de meest stabiele band in het black metal genre. Ook al is alleen gitarist en bandbrein Morgan Steinmeyer Håkansson nog over van de klassieke line up, deze nieuwe schijf doet niet onder voor de ultieme klassieker 'Panzer Division Marduk' en de voorganger 'Frontschwein'. Het nieuwe album ‘Viktoria' verschijnt op 22 juni via Century Media Records.

De overeenkomst van bovengenoemde platen met het nieuwe werk is oorlog. De nummers op ‘Viktoria’ gaan wederom over gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog en alle elementen die een Marduk plaat interessant maken zijn weer aanwezig. Ruim voor de release werden we al getrakteerd op 2 nieuwe nummers 'Werwolf', wat meteen het minste is op de plaat, maar live ongetwijfeld goed in de set past en het opzwepende 'Equastrian Bloodlust'. Wat volgt is een wisseling van snel werk zoals ’Narva', dat meteen het hoogtepunt vormt van het album. 'The Devil's Song' en ’June 44’ zijn vervolgens wat subtielere songs. De titeltrack begint traag maar gaat over in een blastpartij. 'The Last Fallen' is ook afwisselend in tempo's. Afgesloten wordt met het trage maar typische Marduk, 'Silent Night'.

Met dit veertiende wapenfeit bewijst Marduk maar weer na bijna dertig jaar nog steeds aan de top te horen. ‘Viktoria’ is een prima vervolg op ‘Frontschwein’, alleen iets aan de korte kant. De plaat is echter geen herhalingsoefening want met de typische ingrediënten, interessante riffs en zanglijnen en een natuurlijke sound weet de band toch steeds weer te boeien. Vooral drummer Fredrik Widigs verdient meer credits. Hij tilt met zijn retestrakke drumwerk het geheel naar een hoger niveau. (Nick de Vet)

85/100

01. Werwolf 02:02
02. June 44 03:49