Madball For The Cause

Nuclear Blast Records

Madball

De heren van Madball zitten al sinds 1988 in het vak en weten als geen ander hun stempel te drukken op de hardcore scene. In 1989 brachten ze hun eerste EP ‘Ball Of Destruction’ uit. Wat begon als een uitstapje van Agnostic Front, werd een zekerheid en een vaste lijn die hun, nu vele jaren later, bij alweer hun negende album ‘For The Cause’ brengt.

In tijden waar vrijheid van meningsuiting steeds belangrijker wordt, net als het vechten voor idealen, is de mening van zanger Freddy Cricien misschien wel de juiste. Hij zegt stellig; “If you’re not fighting for a cause , you’re not participating in life.” Daarmee zeggende dat je een mening mag hebben, en je een verschil kan maken met dingen die belangrijk voor je zijn. ‘For The Cause’ is een onweerstaanbare titel, met een roepende werking om dit album te beluisteren. Met rauwe gitaren en dreigende drums wordt je het album ingezogen. Maar ‘Smile Now Pay Later’ gaat toch echt van start met een lange, vanuit de tenen komende, uithaal van zanger Freddy Cricien. De kracht van de band is meteen duidelijk, gewoon rammen niet lullen, uiterst sterke vocalen en teksten met een boodschap.

‘Rev Up’ begint met een iets subtiele intro. Dit is echter van korte duur. Dit nummer blijkt al snel een brok rammende energie. Drummer Mike Justian treedt heerlijk op de voorgrond. Dit smaakt duidelijk naar meer. Onthoudt de tekst; “Start A Revolution”, want een spoiler allert wil ik op dit moment nog niet geven.

In ‘Old Fashioned’ ligt het tempo iets lager. Maar het is wel een heerlijk hardcore nummer. Wederom is het tekstueel inspirerend en maken de agressieve vocalen van Freddy toch echt wat in je los. Bassist Hoya Roc gooit er even een lekker solo stuk in, wat nog net wat extra groove aan het geheel weet te brengen. Het is kort maar krachtig, met een spontaan einde.

Een zeer toffe samenwerking met niemand minder dan Ice-T wordt opgezocht in ‘Evil Ways’. Het tempo ligt lekker hoog, en lekker moshen is het eerste wat in je opkomt. Goeie god deze samenwerking is werkelijk fantastisch. Het is een knallend geheel van agressie. Het is Bodycount vs. Madball en dat is eigenlijk een perfect huwelijk. Freddy en Ice-T zijn wat vocalen betreft gelijkwaardig en tonen aan dat plus en plus zeker geen min is. Er wordt nog meer samengewerkt op dit album. Tim Timebomb brengt zijn vocalen ten gehore in ‘Evil Ways’. De inbreng van duidelijk Britse vocalen geven het geheel meer een punk uitstraling. Het is wel wat simpel. Het is hoog toegankelijk en meezingen is door de vele herhaling van het refrein relatief simpel. Ach het is de vrolijke noot op een rammend album, maar wel met een kritische knipoog naar de maatschappij en de regerende orde. In ‘Es Tu Vida’ wordt er een uitstapje gedaan naar de Spaanse taal, wat in combinatie met hardcore prima blijkt te werken, en gek genoeg ineens een stuk minder vriendelijk klinkt.

Goed dan nu die spoiler alert die ik niet wilde geven. Het nummer ‘For The Cause’ is gewoon heerlijk. Freddy weet er nog maar eens een goede dosis agressie in te gooien, met ondersteuning van de rest van de band. De samenzang in het refrein versterkt de agressieve lading. Toffe riffs, sterke tempowisselingen, dit nummer heeft het allemaal. Na een moment van stilte volgt er een sample met de boodschap; “Start A Revolution” begeleid door een fijne reggea vibe. Het had een mooi einde geweest van een zeer tof album, maar de heren van Madball dachten daar anders over en knallen er nog maar een nummertje tegenaan met ‘Confessions’. Nog even een rammend energiek afsluitertje om de dorst mee te lessen. Het is een lekkere toegift die op dit album zeker niet misstaat. Het is kort, krachtig en energiek en sluit het album op geheel passende wijze af.

‘For The Cause’ is een perfect voorbeeld van hoe een band na velen jaren niet gaat vervelen. Het is hardcore waar Madball goed in is, het is gevarieerd, het is uitdagend, het is verassend. Het is gewoon knap, als je weet vast te houden aan een vertrouwde manier van spelen maar toch nieuwe dingen weet te brengen, dan ben je gewoon goed, net als dit album. ‘For The Cause’ is dus gewoon zo’n album wat je moet hebben. (Juliette Ruygrok)

90/100

01. Smile Now Pay Later
02. Rev Up