Lee Aaron Into Vermilion Mirrors

Metalville

Lee Aaron

De originele Metal Queen is terug, inmiddels behoort deze titel al decennia lang toe aan Doro, maar oorspronkelijk was het natuurlijk Lee Aaron! Haar tweede album heet dan ook niet voor niks ‘Metal Queen’, maar helaas die tijden zijn voorbij. Nadat Lee Aaron in de jaren negentig meer haar heil zocht in de jazz kwam er, na een lange tijd van afwezigheid, ineens in 2016 een nieuwe plaat op de markt die weer meer rockte. Deze plaat ‘Fire and Gasoline’ was meer pop rock georiënteerd, maar was desalniettemin een positieve verrassing! En nu is er dan de opvolger ‘Diamond Baby Blues’, een meer bluesrock getint album dat wel de ingeslagen weg voortzet.

De heavy riff rocker ‘Diamond Baby’ opent het album meteen goed. Lee Aaron’s stem is nog altijd top en klinkt dan ook geweldig. Het album bevat ook een aantal covers, waaronder Deep Purple’s ‘Mistreated’, waar ze ook weer haar eigen draai aan geeft. ‘American High’ is dan weer een vette bluesrocker, waarna de volgende cover zich alweer aandient. De Koko Taylor hymn ‘I’m a woman’ is Lee op het lijf geschreven en klinkt dan ook super.

Na melodieuze classic rocker ‘Miss Mercy’, met geweldig gitaarwerk, en de ballad ‘The Best Thing’ volgt alweer een cover. Deze keer de Janet Jackson klassieker ‘Black Cat’ wat een echte rocksong blijkt te zijn wanneer deze wordt uitgevoerd door Lee Aaron. Het navolgende ‘Hard Road’ is ook weer een cover, misschien van een iets minder bekende artiest namelijk Stevie Wright, maar is een geweldige bluesrock song waarin ook weer subliem gitaarwerk van gitarist Sean Kelly.

‘In The Bedroom’ is weer een eigen nummer met de nodige lichtvoetige humor in de stijl van ‘Sex With Love’ van het album ‘Some Girls Do’ uit ’91. Ook het navolgende covertje ‘Cut Way Back’ bezit weer de nodige humor, origineel van Tom Hambridge’s ‘Bang and Roll’ album uit 2004. Als voorlaatste nummer heeft de band gekozen voor het bekende en veel gecoverde ‘You’re No Good’ uit ’63 van Dee Dee Warwick, dat ook weer de Lee Aaron bewerking perfect doorstaat. Wat dan nog volgt is een covertje van ‘My Babe’, een traditioneel blues nummertje van Little Walter om het album in stijl af te sluiten.

Lee Aaron heeft de tand des tijds goed doorstaan, in meerdere opzichten zelfs. Met ‘Diamond Baby Blues’ wordt wederom een sterk en afwisselend album neergezet. Lee heeft ook een sterke solide band achter zich, met eerder genoemde Sean Kelly op gitaar, Dave Reimer op bas en echtgenoot John Cody op de drums. Een degelijke en sterke plaat die doet verlangen naar een live vertolking! (Kees Schijven)

85/100

01. Diamond Baby
02. Mistreated