Anthrax Kings Among Scotland

Nuclear Blast Records

Anthrax

De New Yorkse thrashers van Anthrax, het kleinste broertje van “The Big 4”, hebben even een drukke tijd “on the road” achter de rug. Zo moest het in 2016 verschenen album ‘For All Kings’ live gepromoot worden en ook wilde Scott Ian en kompanen niet voorbij gaan aan de dertigste verjaardag van het redelijk succesvolle album ‘Among the Living’ vorig jaar. Dat laatste feitje vierde Anthrax door er nog maar een tournee aan vast te plakken.

De ruim twee uur durende show die de band speelde op 15 februari 2017 voor een uitverkocht Barrowland Ballroom in Glasgow, Schotland is vastgelegd met 17 camera’s om er een mooi document voor het nageslacht van te maken. Gestoken in liefdevol geleend artwork van Kiss’ ‘Rock and Roll Over’ brengt Nuclear Blast de opnames, met als titel ‘Kings Among Scotland’ in meerdere formaten uit en dat heel toevallig op de Nederlandse Kings Day.

‘Kings Among Scotland’ is een plaat met twee gezichten en dat is niet negatief of kritisch bedoeld. Aan de ene kant doet Anthrax als een stel oude rotten precies dat wat iedereen, die ooit een live show heeft meegemaakt of het talrijke eerder uitgebrachte livemateriaal kent, van ze verwacht. Typerend zijn de improvisaties in toonhoogte van zanger Joey Belladonna alsmede zijn soms veel te gemaakte aankondigingen. Ook de opzwepende intermezzo’s en monologen van gitarist Scott Ian kennen we allemaal al.

Ook de songkeuze van het reguliere deel van de set verrast op geen enkel punt en dat terwijl deze is samengesteld door stemming van de fans. Wellicht zal de band daar zelf wel degelijk een veto in hebben gehad want drie nummers van het meest recente album en geen enkele van het debuut ‘Fistful Of Metal’ lijkt wel wat verdacht.

Het andere gezicht van deze release maakt eigenlijk de meerwaarde duidelijk. Anthrax staat namelijk retestrak te spelen. De ritmesectie van Charlie Benante (dit keer zelf weer op drums) en Frank Bello (bass) staat als een huis en de gitaarsolo’s van de “benjamin” Jonathan Donais komen loepzuiver uit de verf, ook zanger Belladonna valt in positieve zin op. Het integraal (maar niet in de juiste volgorde) spelen van ‘Among The Living’ maakt het plaatje compleet. Want ondanks het besef dat dit album al sinds jaar en dag de setlist van Anthrax overheerst is het wel een keer leuk om ‘A.D.I./Horror of it All’, ‘Immitation of Life’ en het vette ‘One World’ live te horen.

Na de door Anthrax toegeëigende Trust cover ‘Antisocial’ blijft er mede door het enthousiasme van zowel de band als het publiek maar één wens over…en dat is zo snel mogelijk de DVD bekijken. Omdat dit een live album betreft zal ik er geen cijfer aan hangen…..maar bij deze wel een vette aanbeveling tot aanschaf. (Theo Wapenaar)

Track List:
01. Intro
02. A.I.R.