W.A.S.P. Golgotha

Napalm Records

Website: W.A.S.P.

Na de nieuwe releases van Iron Maiden en Slayer is er wederom een rock veteraan die van zich laat horen. W.A.S.P., met de inmiddels 59 jarige frontman Blackie Lawless komt komende maand met het 15de studio album. Maar liefst 6 jaar hebben we moeten wachten op de opvolger van het in 2009 uitgebrachte “Babylon”. Een schouder operatie en een beenbreuk van het enige overgebleven originele bandlid Blackie hebben de release vertraagd. Blackie is inmiddels volledig hersteld getuige de verschillende optredens op zomer festivals en maakt een frisse indruk on stage. Voorafgaand aan de release werd bekend gemaakt dat drummer Mike Dupke de band ging verlaten en dat Patrick Johansson (Yngwie Malmsteen) het gezelschap gedurende de live shows ging versterken.

Het nieuwe album met de naam ’Golgotha’ (schedelplaats of heuvel waar Christus werd gekruisigd ) kent een negental tracks. Het album opent fris met lekkere, herkenbare up tempo songs als “Scream”, "Last Runaway” en “Shotgun” die er heerlijk op los rocken waarbij aangetekend moeten worden dat "Last Runaway” net wat gelikter klinkt. “Miss You” is, zoals de titel al doet vermoeden, een ballade welke oorspronkelijk bedoelt was voor het album "The Crimson Idol”. De song bevat lekker solo gitaarwerk maar heeft verder weinig om het lijf. "Fallen Under”, "Eyes Of My Maker” en "Hero Of The World” zijn wat zoete mid tempo W.A.S.P. nummers in de lijn van de laatste 2 albums “Dominator" (2007) en "Babylon" (2009) songs die het voor mij net niet doen. "Slaves Of The New World Order” is dan wel weer een hoogtepuntje, een lekker up tempo nummer dat voor het mooie zo’n twee minuten te lang duurt en daarmee wel at aan kracht verliest. Het album sluit af met de titelsong “Golgotha” een semi ballade met bijna 8 minuten op de klok.

Wie iets verrassends van W.A.S.P. verwacht moet ik teleurstellen. W.A.S.P. gaat verder op de ingeslagen weg, brengt een typisch Amerikaans getint hardrock album dat bij tijd en wijlen net iets te gelikt klinkt naar mijn smaak. Dat neemt echter niet weg dat de Blackie en consorten een prima album heeft afgeleverd. Het album wordt uitgebracht door Napalm Records en is vanaf 2 oktober verkrijgbaar. (Erik van Dijk)

01. Scream
02. Last Runaway
03. Shotgun