Venom From The Very Depths

Spinefarm Records

Website: Venom

De voorvaders van de black metal zijn terug met wederom een nieuw album. Hoewel diehard black metal fans vermoedelijk niet verder komen dan de eerste drie platen, zijn de heren rondom Cronos nog immer bezig albums te produceren. Inmiddels het 2e album in de rij met dezelfde line-up van Cronos, Rage en Danté. Heeft Venom nog iets te melden of zijn dit slechts stuiptrekkingen?

“Eruptus” is niet de gehele minuut die dit nummer duurt een uitbarsting, maar komt pas in de laatste 10 seconden los. Het titelnummer start met en goede drum- en basgroove waaroverheen Rage heerlijk scheurt op de gitaar. Het nummer is een catchy deuntje waarin alles nog lijkt zoals we het kennen van de band heden ten dagen. “The Death of Rock ’n Roll” lijkt me een verkeerde titel want dit nummer is ongeveer rock ’n roll, en zou niet misstaan bij Motörhead. ‘Line up the Marshall stacks!’ is dan ook een prima kreet om live te schreeuwen. “Smoke” is een wat zweverig nummer met een vervelend doorploegend coupletsectie. Cronos probeert steeds lager te zingen en komt weinig overtuigend over. Snel verder. “Temptation” laat wat steviger werk horen maar is eigenlijk een te simpel stukje muziek. Ook hier is de naam van het titelnummer herhalen de helft van de tekst. “Long Haired Punks” is dan een stuk vermakelijker en uptempo. “Crucified” heeft een spectaculaire solo van Rage, maar “Evil Law” is daarna een draak van een nummer. “Grinding Teeth” maakt veel goed. Een rauwe doorstamper waar men U tegen zegt. Na instrumentaaltje ‘Ouverture’ krijgen we “Mephistopheles” wat wel lekker gitaargeluid heeft en een goede intro maar verder weinig voor elkaar bakt. “Wings of Valkyrie” is gewoon wat saai wat goedgemaakt wordt door “Rise”. Aangevuld met een studio-livepubliek is het een goed live nummer. Doorploegend zonder te verzanden.

Venom heeft een prima album gemaakt, maar met 20 minuten en 5 nummers minder was het ook een goed album. (Thomas Van Golen)

Cronos – bass
Rage – guitar