Vattnet Viskar Settler

Century Media Records

Website: Vattnet Viskar

Vattnet Viskar is een band uit New Hampshire (USA) en werd opgericht in 2010. De mannen komen na een EP in 2012 en het debuut album, genaamd ‘Sky Swallower’ in 2013 met hun tweede full length album op de proppen. De nieuwe release heeft de naam ‘Settler’ meegekregen. De bandnaam komt uit het Zweeds en betekend iets als “het water fluistert” echter gefluisterd wordt er hier nauwelijks. Wat we hier voorgeschoteld krijgen is een alternatieve vorm van black metal, bruut geweld met trage intermezzo’s.

Het album opent sterk met “Dawnlands” zware dubbele basdrums met wat zeurderig gitaarwerk, snelle en trage stukken en duistere vocalen die naar de achtergrond verdrongen zijn. “Colony” opent weer up tempo en hier begint het afgekapte gitaarwerk toch enigszins te irriteren, de breaks in deze song klinken interessant echter de complete song weet niet te imponeren. “Yearn” is een lekkere trage sludge achtige track en hier komt echt de power naar boven, vooral naar het einde wordt de spanning heerlijk opgebouwd. “Impact” slaat in als een bom, klinkt als een traditionele black metal song en weet toch de eigen identiteit te behouden. De song bevat wat weinig variatie maar weet toch, mede door het gitaarspel tot het einde te boeien. “Glory” start met een feedback en in dit nummer worden de invloeden perfect gecombineerd, black & sludge, strakke drums, een pakkende bas en lekker gitaarspel maken deze song tot 1 van mijn favorieten van dit album. In “Heirs” kan ik geen lijn ontdekken, het gitaarspel klinkt af en toe vermakelijk echter het geheel is te rommelig om de aandacht goed vast te houden. De titelsong “Settler” weet vooral te boeien in de zangloge stukken van de song. De gitaar en drum partijen knallen eruit op het moment dat de vocalen verstommen. Geen top song maar de variatie in de song houden het spannend en zorgen ervoor dat het interessant blijft. We sluiten af met “Coldwar” en deze song opent melodieus terwijl ik me klaar maak voor een oorlog van geluid, na ruim een minuut wordt dit ruimschoots goedgemaakt en begint de koude oorlog. Tempo wisselingen houden aan in dit bijna 7 minuten durende nummer waarin drummer Seamus Menihane het meest weet te imponeren.

‘Settler’ is een lekker post black metal album met opvallende drums, jammerlijk is dat de zang zo ver naar achter geschoven is in de mix. Het album wordt uitgebracht door Century Media Records en verschijnt op CD en Lp en is tevens als downloaden beschikbaar (Erik van Dijk)

01. Dawnlands
02. Colony
03. Yearn