Tribulation Children of the Night

Century Media Records

Website: Tribulation

Slechts 2 jaar hebben we moeten wachten op de nieuwe plaat van Tribulation. Voorganger ‘The Formulas of Death’ was een ongekend sterke plaat die ondanks z’n grote lengte van 70 minuten als geen ander wist te boeien met z’n zweverige kruising tussen death en black. Inmiddels is de band overgestapt van het kleine Invictus Productions naar de kolos Century Media. Het nieuwe album wordt nu al actief gepromoot op tour met Melechesh en Keep of Kalessin maar het schijnt dat er binnenkort een headlinertour aankomt met labelgenoten Vampire en Morbus Chron, dus iedereen die deze band aan het werk wil zien (een aanrader!) moet nog even wachten.

Het nieuwe album houdt wel enigszins hetzelfde geluid als de vorige plaat vast, maar is over de hele lengte a) korter, b) compacter, c) pakkender en d) minder esoterisch. Opener ‘Strange Gateways Beckon’ begint nog wel met orgels en pianogepingel maar dringt zich daarna al snel op met het redelijk kenmerkende gitaargeluid van de band. Ook hierbij is de esoterische stem van zanger/bassist Johannes Andersson weer aanwezig, maar doordat het geluid nog organischer en bijna neigt naar prog rock heeft het wat minder het beklemmende spookhuisgevoel dat de vorige plaat juist zo goed maakte. Het punt is eigenlijk dat hoe vaker je de plaat luistert je moet constateren dat 1) de band erg goed is in catchy nummers schrijven maar 2) dit niet zo pakkend werkt als de sfeer op ‘Formulas’ waardoor je uiteindelijk toch sneller interesse verliest. Wellicht dat de luisteraar die de vorige plaat te langdradig en onsamenhangend vond hier heel anders over dacht, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik het wat te gemakkelijk vind. Ondanks dat euvel staan er toch uitermate sterke nummers op. ‘In The Dreams of the Dead’ en ‘Holy Libations’ laten duidelijk zien waarom deze band door de kenners gewaardeerd wordt en eigenlijk nog veel meer aandacht moet krijgen. Soms roept het dezelfde sfeer op als het laatste werk van Morbus Chron, maar dan veel krachtiger dan hun mede-landgenoten voor elkaar kregen.

Wat goed zou kunnen is dat het nieuwe materiaal live veel krachtiger overkomt en dan is de compactheid van de nummers wellicht een voordeel. Sowieso is het een plaat die iedereen een keer moet luisteren. Mocht je echter helemaal weg zijn van voorganger ‘Formulas’, dan kan ‘Children of the Night’ juist wel eens minder sterk zijn dan je zou hopen. (Thomas van Golen)

01. Strange Gateways Beckon
02. Melancholia
03. In The Dreams Of The Dead