The Gathering TG25: Diving Into The Unknown

Psychonaut / Suburban Records

Website: The Gathering

Wie de afgelopen jaren de (metal)muziek een béétje gevolgd heeft zal het moeten beamen: Anneke van Giersbergen is hot! Nu is ze zeker geen onaangename verschijning maar voor ik van seksisme beticht wordt moet ik wel even zeggen dat ik dit dan vooral muzikaal bedoel. Toen zij in 2007 het onder kenners gevierde The Gathering verliet hield iedereen toch een beetje zijn hart vast over het vervolg van haar carrière. Dit bleek gelukkig ten onrechte want eerst met Agua de Annique en later onder haar eigen naam bleek haar prachtige stem meer dan voldoende voor lovende kritieken. Ook met diverse projecten stond zij meer dan haar mannetje, bijvoorbeeld bij Devin Townsend, met wellicht Nederlands grootste export-product waar zij de weg voor plaveide; Within Temptation, en natuurlijk met Arjen Lucassen’s Ayreon.

De geruchten en teasers omtrent een nieuw samenwerkingsproject met Arjen Lucassen gingen al een tijdje over internet en na enkele optredens (en er volgen er nog meer!) komt binnenkort dan eindelijk het langverwachte (dubbel)album “The Gentle Storm”. Voor het zover is is er echter nog een mooi overzicht verschenen van haar werk met de band waar zij nationaal en internationaal mee doorbrak: The Gathering. Om het 25-jarig bestaan van de band te vieren werd afgelopen november een tweetal concerten in Doornroosje te Nijmegen gedaan en is er later een verzamelaar uitgebracht die een doorsnede van het hele oeuvre van de band beslaat. TG25: Diving Into The Unkown bestaat uit 3 CD's met daarbij een 62 pagina tellend boekje. De gelimiteerde editie is tevens verpakt in een deluxe cover.

Er valt natuurlijk altijd wel iets aan te merken op een keuze van tracks bij een verzamelaar als deze, zeker als een het een band betreft met zo’n indrukwekkend oeuvre die zich ook nog eens van diverse verschillende stijlen bediende, van death metal tot progressieve rock met gotische invloeden, zo’n beetje het hele spectrum werd in de loop der jaren en albums dan ook verkend. CD1 vormt hierbij een overzicht van de uitgebrachte singles, al is de volgorde dan wel door de blender gehaald. CD2 vormt een dwarsdoorsnede van albumtracks en ook hier lijkt een redelijke willekeur toegepast, wel vinden we vooral tracks met Anneke in de hoofdrol en lijkt men toch wel ietwat op haar bekendheid te teren. Er lijkt behalve een enkele uitschieter wel vooral gekozen voor het wat “lichtere” werk, wat de toegankelijkheid misschien wel ten goede komt, maar de fans van het eerste uur toch wat minder zal aanspreken. Maar goed, deze bezitten toch al de originele albums waarschijnlijk, en behalve de derde disc met diverse live optredens van met name A Sound Relief uit 2005 met een drietal niet eerder uitgebrachte live-tracks is er voor de die-hard fan van de band op zich niet veel van toegevoegde waarde.

De disc-set lijkt dan toch vooral bedoeld voor de “oppervlakkige” liefhebber die op deze manier in één klap wel gelijk een redelijk beeld krijgt van de carrière van deze band en zo een mooi overzicht in één hapklaar pakket in huis haalt. Voor diegenen is het dan misschien ook nog wel écht een “Diving into the Unknown”.. Voor wat betreft de toekomst van de band: dit blijft toch een beetje in het ongewisse en ook de website die al een tijdje binnenkort een update beloofd maakt niet al te veel duidelijk hierover. Rest de liefhebber niets anders dan een album als deze nog maar eens een draaibeurt te geven en rustig af te wachten. (Ben Holster)

CD 1 - Singles
01. Kevin’s Telescope
02. Strange Machines