Posthum The Black Northern Ritual

Indie Recordings

Website: Posthum

Posthum is een Noors bandje dat altijd wel onder de radar heeft gevlogen. Niet occult of ‘trve’ genoeg om op te vallen bij de diehard black metal underground, niet toegankelijk genoeg om een carrière als Dimmu Borgir te krijgen. Hun debuut ‘Posthum’ uit 2009 was een prima album vol toegankelijke melodische Noorse black zonder dat er enorme keyboarduitspattingen nodig waren. Ook ‘Lights Out’ uit 2012 vervolgde die koers, met een verbetering in de songwriting. Nu, twee jaar later, zijn we dan bij album drie uitgekomen met als titel ‘The Black Northern Ritual’.

Een omineuze titel, dus ik vroeg me af of de heren Morten, Mats en Jon een wat donkere koers waren gaan varen. Opener “Demon Black Skies” klinkt eigenlijk wel erg luchtig. Pas halverwege als er duidelijk meer gitaren worden toegevoegd is er een koude noot te ontdekken, waarbij het materiaal wel iets meer begint te neigen naar landgenoten Iskald. Zonder het hoge niveau te halen echter. Het nummer kabbelt wat voort. Het is niet vervelend, maar ook niet enerverend. “Condemned” begint snel, maar evolueert langzaam in een wat meer episch nummer, met dito melodielijn om langzaam weg te smelten in de sneeuwstorm. “To The Pits” is de doorstamper. Een midtempo rocker bij vlagen zelfs. Het titelnummer begint met staccato drumwerk en wat simpele riffs. Het heeft wel wat van de vorige twee nummers weg. Halverwege komen wat ijskoude riffs langs maar deze worden niet optimaal uitgebuit en zakken eigenlijk terug in de middelmaat. ”Vinter” is een instrumentaal slepend nummer met wat tremolowerk, maar meer dan dat is het niet. “A Disappearing Sun” belooft veel bij het begin. Het nummer kent wel iets meer variatie dan het voorgaande en zou zeker voor de liefhebber van wat melodischere werken wel goed te pruimen zijn. Afsluiter “North” is een lange zit met meer dan 10 minuten op de klok. Het is een langzaam nummer, wat echter wel de goede sfeer opgeroepen wordt. Samen met het voorgaande nummer het hoogtepunt van de plaat.

Posthum ontstijgt wederom met dit album de middelmaat niet. Als achtergrond is het een vermakelijke plaat maar qua epiek, melodie en algeheel schrijfwerk worden de nummers volledig overklast door hun landgenoten van o.a. Iskald. (Thomas Van Golen)

Morten – Drums
Mats – Guitar
Jon – Guitar, vocals, bass