Paradise Lost The Plague Within

Century Media

Website: Paradise Lost

Een nieuwe release van Paradise Lost en eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik hier eigenlijk helemaal niet op zat te wachten. De laatste albums en live optredens hebben geen onuitwisbare indruk op mij achtergelaten en eigenlijk was ik wel een beetje klaar met dit gezelschap. Misschien dat het uitstapje van “Good Old Nick” bij Bloodbath of dat Gregor Mackintosh's album met Vallenfyre er toch weer voor heeft gezorgd dat mijn aandacht terug was.

Het nieuwe album genaamd ’The Plague Within’ klinkt verassend en fris en niet alleen door de vocalen van Nick Holmes, welke wel weer heerlijk agressief klinken, maar ook muzikaal lijkt er wat meer pit in de muziek te zitten. Zo gaat het album van start met “No Hope in Sight” een song die zomaar op de voorganger ‘Tragic Idol had kunnn staan maar toch ook weer niet. Nick wisselt hier de schone vocalen af met zijn heerlijke grunts, wat de song meer agressie geeft. “Terminal” is een up tempo nummer met merendeels death metal vocalen, lekkere drums en gitaarwerk. Ik begin bij mezelf te denken of dit wel Paradise Lost is, dit klinkt best vet. “An Eternity Of Lies” begint wat zoetjes maar de tempo versnelling en de growl van Nick redden het nummer dat zwaar en traag verloopt en afgewisseld wordt met hoge en death metal vocalen. “Punishment Through Time” is een heerlijke song met een trage start, heerlijk opgebouwd en muzikaal goed verzorgt. “Beneath Broken Earth” en “Sacrifice The Flame” zijn wat saaie songs en naar mijn gevoel de minste tracks op dit album. Ook “Victim Of The Past” start slap, ik begin te vrezen dat we het beste gehad hebben, maar halverwege komt de pit terug in de song. “Flesh from Bone” is bij uitstek mijn favoriete song, van trage doom stukken naar snelle death metal passages, in 1 woord heerlijk. “Cry Out” is ook zo’n lekkere song, een stamper die blijft hangen. Het sluitstuk van dit album heet “Return To The Sun” waar we eerst verdwaald lijken in de kerkelijke waan, keren we met een knal terug naar de realiteit , doom is het recept met pakkende zang en lekkere gitaren.

‘The Plague Within’ is een album geworden waarvan ik niet had verwacht dat Paradise Lost nog toe in staat was te maken. De begin jaren worden met dit album niet geëvenaard maar een lekker album is het wel geworden.
Het album wordt uitgebracht door Century Media en is vanaf 1 juni verkrijgbaar in nagenoeg alle denkbare versies, Ltd. Deluxe Box Set (2CD Artbook + Gatefold black 2LP & art print) • Ltd. CD Mediabook • Gatefold black 2LP • CD • Digital Download (Erik van Dijk)

01. No Hope In Sight
02. Terminal
03. An Eternity Of Lies