Outre Ghost Chants

Black Eye Temple

Website: Outre

Na een EP en split uitgebracht te hebben in 2013 komt het Poolse Outre met hun eerste full-length. ‘Ghost Chants’ zoals de naam van hun debuut album luidt is een black metal album in alle facetten. Eigenlijk ben ik zeer positief verrast met dit album en heeft dit het mij de eerste luisterbeurten niet verveeld. Instrumentaal zijn de songs goed verzorgt en origineel. De strakke productie maakt van dit album een plezier om naar te luisteren. “Departure” klinkt duister, als een vertrek naar de geestenwereld gevolgd door “Shadow” dat je verder de diepte inzuigt. De zang op dit schijfje wordt vertolkt door Stawrogin, die overigens geen deel uitmaakt van de vaste line-up. Zijn stem klinkt gevarieerd van gesproken stukken tot het traditionele zwarte metaal gegrom. “The Fall” is een traditioneel nummer, vies en goor zoals het moet, op volle snelheid en zonder chaotisch te klinken. Wat volgt is het klaaglied “Lament” en om toch wat te klagen te hebben, dit is in mijn oren de minste track op dit album. “Equilibrium” bewaard het evenwicht, een trage melodramatische song over leven en dood. Tijd voor wraak met “Vengeance” een lekker gevarieerde song, voorzien van de nodige tempowisselingen, melodie en zwartgalligheid. Na een vertrek volgt tevens een aankomst waarmee we bij de laatste song zijn gekomen, te weten “Arrival”. Dit nummer kent een trage opbouw en bouwt langzaam de spanning op waarmee we aangekomen zijn op bestemming.

‘Ghost Chants’ is een heerlijk album voor liefhebbers van krachtige black metal. Dit album is uitgebracht door het label Black Eye Temple en is verkrijgbaar van 14 april. (Erik van Dijk)

01. Departure
02. Shadow