My Dying Bride Feel The Misery

Peaceville Records

My Dying Bride

Binnenkort verschijnt de 12de full-length van de Engelse doom metal band My Dying Bride en het album heeft als toepasselijke titel de naam ‘Feel The Misery’ meegekregen. Een titel die zo raak is als maar kan, ‘Feel The Misery’ sleurt je mee in een donkere depressie en houdt je ruim een uur lang vast. Na 25 jaar My Dying Bride brengt het gezelschap een album dat teruggrijpt naar de beginjaren, zoals ook eerder dit jaar genre genoten Paradise Lost deden, met een zwaarder geluid en voortreffelijke vocalen van zanger Aaron Stainthorpe die er bij tijd en wijlen weer vrolijk op los grunt. Neem daarbij de terugkeer van gitarist Calvin Robertshaw en het feit dat deze productie is opgenomen in de Academy Studios in Dewsbury, waar ook de klassiekers uit de begin periode zijn opgenomen. Zo wordt het langzaam duidelijk wat we hier voorgeschoteld krijgen, een album voorzien van een achttal tracks vol pijn, verdriet en ongekende wreedheid.

De plaat opent met de song "And My Father Left Forever” waarmee wordt gerefereerd aan het recente overlijden van Aaron Stainthorpe’s vader. Een song die in eerste instantie up-tempo start met hoge uithalen van Aaron en nog enigszins vrolijk klinkt totdat de trage stukken van de song aanbreken waarin duidelijk het verdriet de overhand krijgt en de pijn voelbaar is. Al met al een heerlijke opener. "To Shiver In Empty Halls” is een nummer zoals ik ze graag van MDB hoor en is meteen een van mijn favoriete tracks van dit album. Traag, zwaar en merendeels gegrunt met een duister ingesproken tussengedeelte waarbij de rillingen over je rug lopen. ook "A Cold New Curse” is zo’n lekkere track met donkere, duistere vocalen die de sfeer bepalen en daarnaast heerlijk gitaarwerk en solo’s kent dit alles maakt ook deze song tot een juweeltje. De titeltrack “Feel The Misery” geeft daadwerkelijk een ellendig gevoel, de jankerige violen en de melodramatische klaagzang geven een gevoel van onbehagen dat alleen een bands als MDB weet op te wekken. "A Thorn Of Wisdom” is een wat saai niemendalletje welke niet echt tot mijn verbeelding spreekt. "I Celebrate Your Skin” daarentegen is weer een heerlijk nummer. Vooral de gore vocalen in het refrein kunnen mij zeer bekoren en het blijft bijzonder hoe de band met relatief eenvoudige muziek op sublieme wijze een behoorlijke sfeer weet op te roepen. "I Almost Loved You” is een ballade waar je echt niet vrolijk van wordt en heeft meer weg van een treurmis, de titel geeft dit natuurlijk al aan, van “bijna” wordt niemand gelukkig. We besluiten met het ruim tien minuten durende "Within A Sleeping Forest”. De doomy song is er één zoals alleen MDB deze kan schrijven, voorzien van geweldige grunts en cleane vocals die elkaar op het juiste moment afwisselen.

‘Feel The Misery’ is een heerlijk album geworden waar de ellende vanaf druipt en duidelijk voelbaar is. Met het oog op de naderende herfst uitermate geschikt om eens lekker bij te gaan zitten op een druilerige zondagmiddag met een goed glas rode wijn. Het album verschijnt op 18 september via Peaceville records en zal worden uitgebracht op cd, vinyl en in een 2CD / 2x10-inch vinyl pakket, dat exclusieve tracks en een uitgebreid boekje bevat. (Erik van Dijk)

01. And My Father Left Forever
02. To Shiver In Empty Halls
03. A Cold New Curse