Morgoth Ungod

Century Media Records

Website: Morgoth

De Duitse death metal band Morgoth heeft eind maart een nieuw album uitgebracht getiteld ‘Ungod’. Nadat in 1998 de band uit elkaar ging waren de eerste tekenen van een hereniging in 2011 zichtbaar. Morgoth deed wat optredens op onder meer Wacken wat resulteerde in een live album in 2012. Op het moment dat de band de studio in wilde voor het opnemen van de nieuwe plaat verliet zanger Marc Grewe echter de band. Zijn vervanger werd gevonden in Karsten Jäger en ‘Ungod’ is een feit.

De openings song “House of Blood” maakt duidelijk dat Morgoth de nare smaak van het laatste, min of meer geflopte, album "Feel Sorry For The Fanatic” meteen wil wegspoelen. Bij "Voice Of Slumber” en “Snakestate” zijn de duidelijke thrash invloeden weer te horen zoals we dat gewend zijn van de eerste albums, lekker gevarieerd met verzorgd gitaarwerk. Het thrashy “Black Enemy” dendert vrolijk voort en vormt de ideale opmaat voor "Descent Into Hell”. Voor mij de beste track van het album, een heerlijk up tempo nummer met sludge achtige stukken en geweldig drumwerk. “Ungod” is het eerste van 2 instrumentale nummers en duurt met ruim 6 minuten op de teller net te lang om te blijven boeien. “Nemesis” en “God Is Evil” zijn wat trage songs met een zwartgallig refrein en luisteren lekker weg, door de tempowisselingen blijven de songs spannende en onvoorspelbaar. “Traitor” borduurt nog even voort op de 2 voorgaande songs maar is duidelijk de mindere. "Prison In Flesh” knalt weer lekker uit de startblokken, snel en krachtig met een thrash achtig refrein. De laatste song "The Dark Sleep” is weer een instrumentaal nummertje, weet geen moment te boeien en is zoals de titel al zegt: slaap verwekend.

Morgoth is terug van weggeweest en heeft duidelijk de lijn van de eerste albums opgepakt dat heeft geresulteerd in een lekker, afwisselend album. (Erik van Dijk)

01. House Of Blood
02. Voice Of Slumber