Malevolent Creation Dead Man’s Path

Century Media Records

Malevolent Creation

De heren van Malevolent Creation timmeren al bijna dertig jaar aan de weg. Oorspronkelijk afkomstig uit Buffalo (New York) maar in 1987 verhuisd naar Florida om een graantje mee te pikken van de opkomende death metal scene aldaar zoals Death, Morbid Angel, Deicide en Obituary om er enkele te noemen. Malevolent Creation kende tal van wisselingen in de line-up met gitarist Phil Fasciana als enige uit de startende formatie die de band nooit de rug toekeerde. Als band hebben de heren niet echt de status verkregen waarop zij hoopten ondanks de verwoede pogingen van Phil Fasciana om op tamelijk onorthodoxe wijze de aandacht te trekken. Zo werden er door Phil racistische uitlatingen gedaan als: “Nooit een neger in de band” en werd er in 2015 op Facebook een niet al te vlijend bericht geplaatst over president Obama. Een vermeende schietpartij waarbij Phil de dader van een winkel diefstal twee keer door het hoofd geschoten zou hebben bleek een fabel, meer dan een zaak van huiselijk geweld met betrokkene is tot op heden niet bekend bij de politie. Als laatste een zaak van homofobie met als lijdend voorwerp drummer Gus Rios welke in 2014 ontslagen zou zijn in verband met vermeende homofilie. Inmiddels zijn bassist Jason Blachowicz en zanger Brett Hoffman ook weer teruggekeerd op het oude nest en na vijf jaar van inactiviteit verschijnt deze maand het twaalfde studio album van de heren.

Het album heeft de naam ‘Dead Man’s Path’ meegekregen en zo luidt ook de titel van het openingsnummer. De song kent een kort traag intro en waarna de song zich voortsleept in hetzelfde tempo. Al met al is deze opener een trage song welke eigenlijk nimmer weet te boeien. Het doel was om een lekker heavy album af te leveren en daarin zijn de heren slechts gedeeltelijk geslaagd. De snelle stukken klinken veelal wat rommelig en de trage stukken zijn slechts bij vlagen vermakelijk. Het gevoel bedruipt me dat dit allemaal al eens gedaan is en niet getuigd van enige originaliteit. Natuurlijk zijn er songs die er positief uitschieten. Voorbeelden hiervan zijn "Imperium (Kill Force Rising)”, "Blood Of The Fallen” en "Fragmental Sanity” welke lekkere old school nummers zijn. Deze songs kennen enige variatie in tempo en worden gecompleteerd met een lekkere solo’s. Als bonus nummers krijgen we de opnieuw opgenomen songs "Carnivorous Misgivings” en "Dominated Resurgency” van het in 1993 uitgebrachte album ‘Stillborn’ voorgeschoteld.

Malevolent Creation heeft een album afgeleverd dat beduidend minder is dan eerder uitgebracht materiaal. De zang is wat naar de achtergrond gedrukt en mist daardoor aan agressie en draagt bij aan het ontstaan van een brei aan geluid. De meeste nummers zijn onsamenhangend en hebben niet het vermogen de luisteraar vast te houden dit met een aantal positieve uitzonderingen daargelaten. Het wordt uitgebracht door Century Media en is vanaf 2 oktober te koop. ‘Dead Man’s Path’ is verkrijgbaar als limited CD Digipak (met bonus tracks & opnaaier) / LP (180g vinyl, CD, poster) / Standaard CD Jewelcase / Digitale Download. (Erik van Dijk)

01. Dead Man's Path
02. Soul Razer
03. Imperium (Kill Force Rising)