Gruesome Savage Land

Relapse Records

Website: Gruesome

Ik weet nog goed dat ik en mijn mede-recensent Koos een keer lamenteerde dat albums zoals Leprosy toch niet meer gemaakt werden. Matt Harvey (Exhumed) moet er precies zo over gedacht hebben want zijn band Gruesome bestaat maar met 1 reden: Leprosy-geinspireerde metal maken. Of wellicht is het beter om te zeggen dat ze muziek maken geinspireerd door de eerste drie albums van Death, met als grote focus Leprosy. Want hier en daar zijn wel vlagen van het eerste en derde album te horen maar het zwaartepunt blijft toch de tweede plaat. Punt blijft dat Harvey, samen met Gus Rios (drums, ex-Malevolent Creation), Daniel Gonzalez (gitaar, Possessed) en Robin Mazen (bass, Derkéta) een uitermate vermakelijk album in elkaar hebben gezet. Het is geen Leprosy 2, maar komt daar wel akelig dicht in de buurt bij.

Opener “Savage Land” neemt meteen de vlucht naar voren en klinkt als een prima kruisbestuiving tussen de eerste paar nummers van ‘Spiritual Healing’ en ‘Primitive Ways’. Verder klopt alles. Het geluid, de gitaarsound, Matt Harvey klinkt behoorlijk veel als wijlen Chuck. Het enige dat opvalt is dat er heel af en toe double-bass gebruikt wordt wat eigenlijk niet voor kwam op Leprosy. Bij sommige nummers kan je letterlijk de inspiratiebron aanwijzen. Luister maar het begin van “Demonized” en leg het dan eens naast “Born Dead”. Het volgende “Gangrene” begint bijvoorbeeld met de inkomende drums die we al kennen van “Flattening of Emotions”. “Psychic Twin” heeft niet alleen het begin van “Defensive Personalities” maar ook een gastsolo van James Murphy. Tijdens het luisteren bekruipt je elke keer een ‘he, dit herken ik’ gevoel en bij een album dat eigenlijk één grote tribute is aan de vroege jaren van Death wel zo’n prettig gevoel. Het album luistert makkelijk weg en je krijgt het gevoel dat het echt door fans voor fans van Death gemaakt is. Tot aan het artwork van Ed Repka aan toe. Het enige dat echt ontbreekt is nog het opnemen en masteren in de Morrisound Studio.

Toegegeven, zo goed als het grote voorbeeld ‘Leprosy’ zelf is deze plaat niet te noemen. Daarvoor is het net iets te eenvoudig en ontbreken de echt herinnerbare hooks en riffs. Maar iedereen die de eerste paar platen van Death een warm hart toedraagt, kan niet anders dan deze plaat opzetten en met een hele grote glimlach terugdenken aan langvervolgen tijden. En aangezien iedereen ‘Leprosy’ wel kan dromen is het lekker om deze plaat op te zetten de komende tijd. ‘Leprosy’ vervangen zal hij nooit doen, maar het is een absolute aanrader als je zin hebt in hetzelfde geluid, maar net iets anders. (Thomas van Golen)

01. Savage Land
02. Trapped In Hell
03. Demonized