Woland Hyperion

Indie Recordings

Website: Woland

Meestal worden toevoegingen zoals ‘post’ gebruikt om aan te duiden dat de band duidelijk uit een bepaalde stroming komt, maar er net een kleine draai aangeeft waardoor het niet meer onder de normale noemer kan vallen. Denk aan ‘technical death metal’ of in het geval van Woland ‘post black metal’. Nu heb ikzelf bij post een hele andere associatie, en Woland zou beter onder de moniker ‘melodic black metal’ passen, en voor de zekerheid gooi ik ook nog ’industrial’ erbij. De koude, kille sound heeft namelijk veel meer weg van een wat meer industrieel georiënteerde band als Aborym dan een koude black metal sound van de meeste bands die dit genre uitoefenen.

De Finnen maken eigenlijk een mengelmoesje van allerlei stijlen, zonder ergens daadwerkelijk goed in te zijn. Behalve de productie, want die is erg goed maar daardoor ook wel ergens contra-productief voor een black metal geluid. Ondanks de hoogdravende woorden over een nietzscheaanse kijk op het leven en de muziek, en de vele gastrollen van Geir Bratland (Dimmu Borgir), Mathias 'Vreth' Lillmåns (Finntroll) en Janica Lönn (Black Sun Aeon) is dit niet een gigantisch spannend album. Kil en steriel, dat zeker, maar zonder echte passie. “Conquer All” begint nog wel met een redelijke black metal riff maar vervalt dan in zinloos stampwerk waar eigenlijk iedereen met een liefde voor de echte black metal (of zelfs de post-variant) al weet dat dit niet heel veel gaat opleveren. “Art of Ascension” gaat vrolijk verder in dezelfde stijl. Hier en daar klinkt het al bijna alsof er beats onder de muziek zijn gezet. Een aardige solo redt het nummer nog enigszins. Pas ver in “Living Water” krijgen we na een akoestisch tussenstuk wat meer black-georiënteerde muziek. Van korte duur, want er moet weer zinloos door gedreind worden. Zo volgen de drie nummers erna dezelfde mid-tempo matige formule. “Honey in the Lion” wijkt dusdanig af aangezien dit een piano-intermezzo is. “Life Forever” is het eerste nummer met een wat ander smoelwerk en ook hier zit nog wat pianospel bij. “Elevated Existence” is van hetzelfde laken een pak wat betreft de eerste paar nummers en dus allesbehalve een sterke afsluiter. Wat dat betreft sluit het wel in de stijl af, want een matig nummer voor een matig album is in ieder geval consequent.

Hou je van zoutloze, mid-tempo, industrieel aandoende soort van melodische black? Probeer dit eens. Anders is dit niet echt een aan te raden schijf. (Thomas van Golen)

01. Conquer All
02. Art of Ascension