Vredehammer Vinteroffer

Indie Recordings

Website: Vredehammer

Met ervaring in bands als Elite en Allfader, en producer Jacob Hansen is de verwachting dat er bij de Noren van Vredehammer weinig mis kan gaan. En dat klopt.

Na een spookachtig intro met alvast wat voorbereidend dissonant gitaarwerk gaat de band pas echt van start bij “Cthulhu . Meteen worden alle pannen vakkundig van het dak gerost. Hoewel het duidelijk in de black metal hoek zit, heeft het een iets modernere sound, ook productiegewijs. Wat met name opvalt is de militant hard doorhakkende drums en het interessante gitaarwerk wat hier de grote meerwaarde geeft aan de muziek. Bij vlagen doet het aan een op hol geslagen Immortal-nummer denken waarbij ze Horgh wat extra speed hebben gevoerd. Ondanks het hoge tempo weet het nummer te overtuigen, met name door subtiele wisselingen in riffs. ”Seduce Infect Destroy” klinkt aan het begin als een kruising tussen slecht geproduceerde black metal en de blikken trommels van Sepultura maar dat is slechts schijn. Wederom worden we weer getrakteerd op apart gitaargebruik en hoewel dat wellicht na een tijdje op je zenuwen kan gaan werken, is het een sterk staaltje vakmanschap wat we hier krijgen. Ook “Suicide Forest blaast door in ongenadig tempo totdat we halverwege even adempauze krijgen. ‘”We Are The Sacrifice” begint kalm met een zweverig gitaarintro om vervolgens over te gaan in staccato drum- en gitaarwerk. Het is prettig dat het tempo nu even wat naar beneden is geschroefd. Het nummer heeft wat interessante afwisselingen en stoomt zo rustig door naar “Sykdom” wat meteen van de PATSBOEM en doortimmeren is. Na een melodisch intermezzo krijg je nog even de Vredehammer-knuppel om je oren om het nummer wel netjes af te sluiten zoals het begon. Ook “Summoned” volgt deze strategie. Titelnummer “Vinteroffer” begint met een dof gitaarriffje en melodische solo alvorens zichzelf om te toveren naar wederom een hoenderhok-vernietigende doorwalstrein waarin ook nog even zowel de rustige, meer melodische kant als de aardeverschroeiende aspecten van Vredehammer de revue passeren. “Admissa” is dan een zinloze outro.

Prima doorraggend album van de heren. Zeker een keer de moeite waard om te luisteren. Hoewel niks gigantisch memorabel wel een prima luisterbeurt. (Thomas van Golen)
01. The Awakening
02. Cthulhu