Vampire Vampire

Century Media Records

Website: Vampire

Century Media is lekker bezig met weer eens wat meer onbekendere, kleine bands de ruimte geven. Zo ook het Zweedse Vampire. Met vier heren die hun identiteit geheim houden (hoewel ze uiteindelijk gewoon voortkomen uit bands zoals The Legion en Portrait), en slechts een demo uit (die razendsnel verkocht) ligt hier nu het debuut album. Vermoedelijk bij een groot gedeelte van het metalpubliek totaal onbekend, maar wie op de hoogte is van Fenriz’ Band of the Week blog ziet dit album niet als verrassing. Toegegeven, tegenwoordig ben je niet meer hip als je niet op die blog hebt gestaan, dus het scheelt dat de Zweedse vampieren daar ook vertegenwoordigd zijn. Met het tekenen bij Century Media kwam er ook een degelijke studio in beeld die normaal voor popmuziek werd gebruikt, maar waar klaarblijkelijk alles nog analoog gaat (een contradictie lijkt mij bijna want veel contemporaine top-40 muziek komt volgens mij bijna alleen maar uit computers). Dit zorgde voor een lekker organisch geluid.

Nu is het geluid een klein manco op deze plaat. De muziek leent zich namelijk uitermate goed voor een veel smeriger geluid. De band klinkt gewoon te braaf. Niet te steriel, maar er had simpelweg een groter zompig death-sausje overheen gemogen. De death/thrash die Vampire uitspuwt had dat namelijk wel op de demo maar die is nu weg. Niet dat dit in brave popliedjes zijn geworden, maar iets van de dreiging is hierdoor weggenomen. Niettemin heeft het een lekkere old-school feel en opener “Orexis” gaat er ook meteen goed vlammend in. Met de enorme reverb op de vocalen en de dreigende sfeer komt het horror-sfeertje goed over en is het over de hele linie headbangen geblazen. Qua sfeer doet de band wel wat aan Tribulation denken zonder dat ze dergelijke lange, uitgesponnen passages maakt. Hier is het rechttoe-rechtaan thrashen maar dan wel met een klein spookachtig sfeertje. Zo thrasht het album vrolijk door en 36 minuten later sterven de tonen van “Under The Grudge” alweer weg en is het album af. Je kan het rustig nogmaals opzetten want vervelen doet het niet snel. Het had alleen dus wel allemaal niet iets vuiger gemogen, iets dat bijvoorbeeld Repugnant wel heeft. (Thomas van Golen)

01. Orexis
02. Howl From The Coffin
03. At Midnight I'll Possess Your Corpse