Valkyre Our Glorious Demise

Valkyrie Rising

Website: Valkyre

Valkyre werd aan het einde van 2004 opgericht, toen gothic metal in de lage landen nog hoogtij vierde. Geen wonder dat hun eerste demo werd vergeleken met bands als After Forever en Epica. Hun tweede demo, ‘Consolamentum’, werd voor het eerst voorgesteld aan het brede publiek op de Metal Female Voices Fest in 2007. De band kreeg te kampen met verschillende ledenwissels en laste zelfs in 2010 een adempauze in. In 2012 gingen ze weer van start en traden ze op op diverse podia in België.

Onder het goedkeurend oog van het Duitse label Valkyrie Rising, brengt de band nu hun langverwachte eerste langspeler uit. Dat het female fronted metalgenre nog niet over haar climax heen is, bewijzen ze met ‘Our Glorious Demise’. Het album klinkt alvast fris en modern, invloeden van gothic metal zijn nog zeker aanwezig. De koorpartijen vullen de vocalen aan, zonder ze te overmeesteren. De keyboards klinken zuiver en worden nooit te bombastisch. Drums en gitaarlijnen klinken sterk en krachtig. De bass klinkt bij momenten zelfs groovy. De band gooit met andere woorden alle clichés overboord en komt voor de proppen met een eigen sound.

“Stories” mag de spits af bijten en Nele Colle imponeert met haar pianopartij. Maar zijn vooral de gitaarpartijen die de show stelen. Het gehele album is doorspekt met fantastische riffs en dit vanaf het eerste nummer. Tijdens het nummer “Call of the Valkyre” blazen de gitaren je van je sokken. Het wordt een krachtmeting tussen de vocalen en de gitaarpartijen. Beide partijen zijn duidelijk aan elkaar gewaagd. En het is duidelijk dat frontvrouw Claudia ‘haar mannetje’ kan staan en de uitdaging aankan.

“Will U be There” ligt in dezelfde lijn, en werd voorzien van de nodige gitaarlijnen. Sterk maar niet loeihard. En dit is meteen een van de sterke punten van de band. Geen enkele partij overheerst, de instrumenten vullen elkaar aan. Er mogen dan wel zware gitaren op dit album aanwezig zijn, dit gaat nooit ten koste van de vocalen. Bijgevolg ligt deze plaat heel goed in het gehoor.

Na het energetische “Will U be There”, is het tijd voor een iets mysterieuzer nummer. “Walk my love” is een poëtisch nummer, meesterlijk gebracht door de zangeres. De band weet heel goed de juiste sfeer op te roepen. Het zijn dan ook doorwinterde muzikanten. Ze overtuigen vooral op “Whispering Thoughts”. Voor mij het hoogtepunt op dit album.

Conclusie

In het verleden werd deze Belgische band vaak vergeleken met grote namen als onder meer Nightwish en Lacuna Coil. Maar dit is een beetje misleidend. Valkyre past zeker in het rijtje, de vergelijking gaat dus zeker op. Maar ze hebben een eigen geluid. Met deze plaat slaan ze hun eigen weg in en blazen ze de female fronted gotic metal vooral nieuw leven in.

Rating: 8/10

01. Stories
02. Call of the Valkyre