Twilight III: Beneath Trident`s Tomb

Century Media Records

Website: Twilight

US Black metal supergroep, zo mag je Twilight wel noemen. Niet te verwarren met de gelijknamige filmserie, of 1 van de andere 20 bands die al zo heten. Een mooi aanloopje naar deze plaat was dat we al wisten dat de band na ‘III: Beneath Trident`s Tomb’ uit elkaar zou gaan. Het feit dat er zoveel individuen met al hun bands, maar ook problemen in Twilight zaten deed al eerder vermoeden dat de band niet het eeuwige leven zou hebben.

Blake Judd werd opgepakt in de aanloop naar dit album en horen we dan ook niet meer terug op deze plaat. In zijn plaats zien we wel Thurston Moore, bekend van onder andere Sonic Youth. Als er iemand dus wel een potje interessante muziek moet kunnen schrijven, is hij het wel. Sanford Parker, Wrest en Imperial kennen we al van eerdere platen, het quintet wordt gecompleteerd door Stavros Giannopoulos van o.a The Atlas Moth. Genoeg grote namen dus en ik was oprecht benieuwd naar deze plaat, gezien ik ‘Monument to Time End’ erg tof vond.

In 6 nummers en een klein uur tijd worden we meegenomen op een dissonante mid tempo trip. Uitgesponnen nummers, redelijke zieke zang en weinig toegankelijk geluid is wat je kunt verwachten. En om heel eerlijk te zijn is het allemaal een beetje saai. Een beetje ergl saai. Her en der horen we nog wel een memorabel riffje voorbij komen, maar de noise overheerst. Had dat op de vorige twee platen nog wel een degelijke rol, op deel III is dat ver te zoeken. Alles beweegt zich vooral voort in midtempo en klinkt inderdaad alsof Sonic Youth een plaat heeft geprobeerd te maken met black metal muzikanten. Alleen heeft de tweede partij dan niets bijgedragen. Er zullen vast liefhebbers zijn voor dit type muziek, maar ondergetekende is er geen van . Jammer, want het klonk allemaal veelbelovend. Gemiste kans! (Koos van Marle)

01. Lungs
02. Oh, Wretched Son
03. Swarming Funeral Mass