Transatlantic Kaleidoscope

InsideOut Music

Website: Transatlantic

De term “supergroep” wordt nog wel eens wat lichtzinnig gebruikt maar als je de namenlijst van Transatlantic onder de loep neemt dan kun je eigenlijk niet anders concluderen. Oorspronkelijk als zij-project van met name Portnoy en Morse ontstond deze band reeds in 1999 en volgde er in de loop der jaren een drietal albums en een aantal live-registratie’s. Inmiddels ligt er dus een vierde album in de winkel die de titel ‘Kaleidoscope’ heeft meegekregen.

Een vijftal nummers slechts kent dit album wat door de lengte toch gemakkelijk het idee van een EP ontstijgt. Twee nummers zijn echte “progklassiekers” en klokken namelijk ruim boven de gemiddelde speelduur van een standaard track: Opener “Into the Blue” telt zo’n 25 minuten en afsluitende titelsong maar liefst bijna 32. Met een drietal tussenliggende meer traditionele songs komt het totaal op zo’n 75 minuten muziek. Diegenen die dit lezen en door de naam van Mike Portnoy denken met een soort Dream Theater-kloon te maken te hebben komen overigens bedrogen uit: Transatlantic tapt meer uit het klassieke progrock vaatje van acts als Genesis, Yes, Marillion enzovoorts en de bijdrage van Portnoy blinkt uit in bescheidenheid voor de man zijn doen. Geen stevige portie metal dus zoals een aantal andere Portnoy-projecten, wat niet wil zeggen dat het gehele album rust ademt: direct vanaf “Into the Blue” vallen we met onze (prog)neus in de boter: warme keyboards, sfeervolle melodie maar even zozeer bijzonder drukke passages met jazz- danwel fusion invloeden, tempo-breaks en uitgesponnen gitaren. Om gelijk daar achteraan over te schakelen op een kalme sfeervolle melodie zodat ook een nummer van deze lengte eigenlijk geen moment verveeld, al moet ik er wel bij vermelden dat het ietwat hese stemgeluid van een Roine Stolt je wel moet liggen en de rustige passages af en toe wel relatief vrij lang in beslag neemt.

“Shine” is het enige nummer wat al op de plank lag voor men met het traditionele gezamenlijke componeren en opnemen begon. Dit nummer was door bezige bij Neal Morse oorspronkelijk geschreven voor zijn solo-album “Momentum” maar vond hij zelf beter bij Transatlantic passen, tot zijn vreugde vonden de bandleden dit een goed idee. Het ademt wel die typische “feel-good” sfeer waar de tot God bekeerde Morse sinds zijn vertrek uit Spock’s Beard om bekend staat en klinkt dan ook wat braaf. “Black as the Sky” is van een heel ander kaliber en kent weer veel meer tempo en afwisseling en vormt zo een mooi tussenstuk. Met “Beyond the Sun” vinden we dan het volgende rustpuntje op dit album en hoewel men natuurlijk niet altijd gas kan geven zorgen de twee rustige nummers zo kort achter elkaar er wel voor dat het tussenstuk eigenlijk een beetje in het geheel verzuipt en zal menig luisteraar mogelijk naar de spoelknop gaan zoeken.

Gelukkig is het niet alleen qua tijdsduur opnieuw genieten op het afsluitende “Kaleidoscope” maar worden van begin af aan alle registers opnieuw opengetrokken. Natuurlijk is het met muzikanten van dit kaliber niet verwonderlijk dat de kwaliteit van de compositie(s) afdruipt maar het is toch knap dat men gedurende de volle 32 minuten de aandacht weet vast te houden en je eigenlijk geen moment het idee hebt naar een herhalingsoefening te luisteren. Zeker als je er een aantal draaibeurten voor over hebt en de tijd neemt om al het moois te ontdekken valt alles op zijn plaats en is deze afsluiter zonder meer het hoogtepunt van dit album. Nogmaals het is geen progmetal en het zal voor de meeste ME-lezers dan ook allemaal wat te braaf zijn, het vakmapschap van deze bezetting staat echter buiten kijf en voor de klassieke progliefhebber is dit opnieuw een pareltje. (Ben Holster)

01. Into the Blue (25:13)
02. Shine (07:28)
03. Black as the Sky (06:45)