Soulburn The Suffocating Darkness

Century Media Records

Website: Soulburn

Soulburn, de naam zal voor velen misschien niet echt een belletje doen rinkelen. Was dat niet Asphyx II hoor ik sommigen denken? Dat klopt inderdaad deels. Asphyx ging in 1995 uit elkaar, maar maakte een soort doorstart onder de naam Soulburn. Soulburn bracht in 1998 het album ‘Feeding on Angels’ uit, maar eigenlijk klonk dat dus ook net als Asphyx. Daarna gingen de heren ook weer door onder de naam Asphyx. Snapt u het nog?

Ik gelukkig wel, en om maar met de deur in huis te vallen, de nieuwe plaat klinkt niet als Asphyx. In een interview met Bob Bagdhus, de drummer, staat te lezen dat Soulburn ooit als project opgericht is met Bathory en Celtic Frost als belangrijkste invloeden. Dat is op deze plaat dan ook duidelijk terug te horen. Twan van Geel en Remco Kreft zijn toegetreden op bass en gitaar. Kreft kennen we onder andere van Grand Supreme Blood Court, waar we ook de andere gitarist Eric Daniels terugvinden. Kortom, je zit nogal eens met elkaar in de studio.

Twan doet ook de zang, alsof hij het bij Legion of the Damned en Verbum Verus nog niet druk genoeg heeft. Dat doet hij naar behoren, want zijn lekkere rauwe stem klinkt aardig black metal van de oude stempel. Daar komen dus ook die invloeden weer om de hoek kijken van bijvoorbeeld Bathory. Alleen een stuk minder vals dan ome Quorthon. Een goede zet desalniettemin, want door deze stijl lijkt het direct niet meer op Asphyx, hoewel je als je goed luistert dit nog wel terug kan horen. De kruising tussen doom, black en een scheutje death pakt goed uit. Ik zou aanraden deze plaat gewoon eens te luisteren als je van ouderwetse stuwende midtempo black metal houdt. Ook liefhebbers van Asphyx kunnen hier moeiteloos bij aanschuiven. De productie is lekker gruizig, maar het stofzuiger gehalte ligt niet te hoog. Je wilt ook niet dat dit clean klinkt. Als aanraders zou ik nummes als "Under the Rise of a Red Moon”, of "Black Aura" opgeven. Een nummer wat er verder echt uitspringt is "The Mirror Void" en blijft dan ook lekker hangen. Prima plaat van eigen bodem! (Koos van Marle)

01. Apotheosis Infernali (Intro)
02. Under the Rise of a Red Moon
03. The Mirror Void