Sin7sinS Purgatory Princess

Suburban Records

Website: Sin7sinS

Het Nederlandse Sin7sinS is een female fronted metalband die zichzelf onderscheidt door hun unieke geluid van donderende drums, scheurende gitaren en adembenemende vocalen. Zowel schoon en puur als wel verstoord en pervers. Althans zo omschrijft de band het zelf in het begeleidende persbericht. Wat begon als project werd aan het einde van 2007 een band met vaste line-up door het vinden van de juiste muzikanten met een gezamenlijk doel. Er kwam een demo die ze direct onder de aandacht bracht van de pers en dit leidde tot een aantal fantastische live shows, waarvan de eerste werd gespeeld in het beroemde Paradiso in Amsterdam. Inmiddels zijn we een aantal jaren en diverse live-tours verder en ligt er sinds eind november de derde langspeler ‘Purgatory Princess’ in de (digitale) winkels.

Eerste luisterbeurten leren in ieder geval dat de band niet direct voor het meest zoetsappige gothic thema gaat maar ook daadwerkelijk stevig uit de hoek durft te komen. De riffs springen er duidelijk uit en zijn door niemand minder dan Dan Swanö lekker voorin de mix gezet. Gelijk bij opener “Heart of Stitches” en het aansluitende “Stronger” vallen ook de roffelende drums op en wordt er weinig tijd verspeeld aan een dromerig intro, het schiet direct in uptempo. Wel vormt dit muzikale “geweld” een redelijk contrast met de stem van zangeres Lotus. Hoewel zij een prachtige ietwat poppy stem heeft vormt dit wel een groot contrast met de muzikale richting die men op dit album kiest. Maar goed er zijn al grotere namen met een dergelijke combinatie voorgegaan dus het kwartje zou bij een groot deel van de doelgroep zomaar kunnen vallen. Zo kent “Take Your Hands off Me” een lekker in het gehoor liggend ritme dat zeker gezien het refrein het niet slecht zal doen bij meezingers, op de radio en ook zeker live.

Hierna krijgen we weer wat pittigers voorgeschoteld, “Say What You Want” is met zijn duistere opening, furieuze riffs en snelle grunts direct één van mijn favorieten van dit album. De cleane backing vocals en grunts van Gen Morphine zijn van een héél ander bereik en vormen dan ook een welkom contrast met het zoetgevooisde geluid van Lotus, wat ook zeker doorwerkt als het na een wat kalmer tussenstuk weer even stevig van leer trekt. Een soortgelijk track vormt “No Tears Left”, waar de cleane zang van Morphine me diverse malen aan Marco Hietala doet denken. Dit in combinatie met de uithalen van Lotus zorgt er dan ook voor dat een onwillekeurig denkbeeld aan Nightwish niet uitblijft.

De min of meer verplichte ballad is het mooie “Bittersweet Dreams”, wat door de begeleiding op piano en de mooie stem van Lotus toch wel een welkome afwisseling en zeker aanvulling op de songs vormt. “The Great Illusion of Control” gaat vervolgens met een haast funky opening en de snelle dubbele drums in het refrein weer over een andere boeg. Het met een Oosters tintje doordrenkte “Jerusalem” en “Different Place Different Stage” zijn gewoon degelijke songs die er misschien niet bovenuit steken maar op hun beurt wel een goede opmaat vormen naar het afsluitende “Touch of Pandora” wat nog maar weer eens bewijst dat de band het maken van goede composities inmiddels ook aardig in vingers heeft. Er zijn misschien al héél veel degelijke acts met een zangeres actief binnen en buiten de landsgrenzen, Sin7sinS bewijst met dit derde album en toch een iets ander muzikaal uitgangspunt wel degelijk een plaatsje hiertussen te verdienen. Gezien de aandacht in diverse media de afgelopen periode en wellicht een beetje exposure moet dat zeker gaan lukken! (Ben Holster)

01. Heart of Stitches
02. Stronger
03. Take Your Hands off Me