Nashville Pussy Up The Dosage

Steamhammer / SPV

Website: Nashville Pussy

Eind januari is het zevende album van het uit Atlanta, Georgia afkomstige Nashville Pussy verschenen. Het album heeft de titel ‘Up The Dosage’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2009 stammende ‘From Hell To Texas’. Het album werd opgenomen in de Microsonic Studios in Lexington, Kentucky in samenwerking met sound engineer Brian Pulito en gemixt door Rick Beato (Shinedown). Sinds de gezamenlijke tour in 2009 van The Supersuckers en Nashville Pussy zijn de bands beste vrienden. Het is dan ook niet voor niets dat bassist Eddie Spaghetti van the Supersuckers meeschreef aan een aantal songs op het nieuwe album.

Het album gaat van start met het jaren zeventig getinte, midtempo “Everybody's Fault But Mine”, waarbij de song voorzien is van krachtig gitaarwerk. Tijdens het volgende “Rub It To Death” gaat het gas erop, waarbij de voorliefde voor Motörhead duidelijk naar voren komt. Met “Till The Meat Falls Off The Bone” keren we terug naar de midtempo rock van de jaren zeventig, voorzien van smerige vocalen en vuige riffs waarbij ik zo nu en dan aan een band als Aerosmith moet denken. Ook het krachtige “The South's Too Fat To Rise Again” is vervolgens voorzien van vrouwelijke background vocalen waarbij de song wel wat aparts heeft. Het country getinte “Before The Drugs Wear Off” gaat akoestisch van start en is voorzien van rustig gitaarwerk en hier en daar een piano riedeltje. Het stevige, uptempo “Spent” gaat van start met stevig gitaarwerk. Verder bevatten de songs natuurlijk de nodige Southern rock invloeden, luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Up The Dosage”. Tijdens het korte “Taking It Easy” neemt een van de dames de zangpartijen voor haar rekening. “White And Loud” is voorzien van krachtig gitaarwerk dat me wel wat aan Black Sabbath doet denken en werd geschreven door gitariste Ruyter Suys. “Hooray For Cocaine, Hooray For Tennessee” is opnieuw een akoestische country rock song waarop de band er met “Pillbilly Blues” weer stevig tegenaan gaat. “Pussy's Not A Dirty Word” sluit vervolgens het album in stijl af waarbij de invloeden van een band als AC/DC duidelijk waarneembaar zijn.

Al met al heeft Nashville Pussy met ‘Up The Dosage’ een prima album afgeleverd dat voorzien is van voldoende afwisseling. Naast de vuige, opzwepende rock ’n roll bevat het album country, punk, jaren zeventig rock, blues en Southern rock invloeden. Het gitaarwerk van Ruyter Suys is heerlijk rauw en de zangpartijen van Blaine Cartwright zijn smerig zoals we gewend zijn van de band. Fans van de band weten in ieder geval genoeg, want Nashville Pussy blijft vooral een band van niet lullen maar spelen.

01. Everybody's Fault But Mine
02. Rub It To Death
03. Till The Meat Falls Off The Bone