Nachtmystium The World We Left Behind

Century Media Records

Website: Nachtmystium

De laatste tijd is Nachtmystium en dan vooral frontman Blake Judd vooral negatief in het nieuws geweest. Judd was op persoonlijk vlak aardig in de kreukels als je het zo op kan vatten uit de berichten. De man die altijd al met drugsgebruik te kampen heeft gehad, maakte het nu wel uitermate bont door mensen op te lichten met merchandise. Wat hier allemaal van waar is laten we in het midden, maar het geeft wel aan dat het kaarsje rondom Judd uit aan het gaan is.

Hij gaf dan ook van tevoren aan dat ‘The World We Left Behind’ het laatste album zou zijn dat hij met Nachtmystium uit zou brengen. Hierna zou hij verder gaan met zijn eigen band Hate Meditation. Het feit dat dit eigenlijk niet zo aan te horen is zegt waarschijnlijk ook genoeg. Judd brengt hiermee met deze plaat een saluut aan de wereld die hij achter zich gaat laten. Hij heeft verschillende rauwe black metal albums uitgebracht zoals ‘Silencing Machine’ en ‘Reign of the Malicious’, maar ook 2 psychidelische parels met de ‘Black Meddle’ albums. Kortom, genoeg variatie.

Ook nu kun je zeggen wat je wilt, maar na het rauwe en ietwat eentonige "Silencing Machine" krijgen we met "The World We Left Behind" weer een andere draai van Judds creativiteit te horen. Op het eerste gehoor is het vooral een eentonige plaat met veel herhaling. Dat heb ik ook 5 luisterbeurten gehad, maar toen viel het kwartje. Vooral de teksten lijken uit het hart gegrepen en passen bij de vooral mid-tempo nummers, waarin Nachtmystium nog een keer laat horen waartoe ze in staat is. De riffs zijn wat aan de simpele kant, maar zeker effectief. Zo staan er gewoon goede degelijke black metal nummers op deze plaat zoals "Into the Endless Abyss"en "In the Absence of Existence". Eerst genoemde laat zich nog lekker drenken in een dikke laag distortion en synthesizer, de tweede is een stuk opener en laat ook hier en daar een lekkere solo horen.

De plaat zal voor de purist waarschijnlijk veel te open klinken, maar heeft toch nog een rauw randje, wat zich vooral toelegt op de zang en de gitaren. Ook de bass is opvallend aanwezig voor een black metal plaat en stuwt de nummers goed voort. Voor de Nachtmystium fan is deze plaat zeker de moeite en ook voor de beginnende of gematigde black metal luisteraar zou ik deze plaat zeker aanraden. (Koos van Marle)

01. Intrusion
02. Fireheart
03. Voyager