Morbus Chron Sweven

Century Media Records

Website: Morbus Chron

Het lijkt alsof bijna elke jonge band een tik van de progressieve molenwiek te verduren heeft gekregen. In navolging van zoveel andere collegabands zijn ook de heren van Morbus Chron afgeweken van het plategetreden Zweedse death metal pad. Was hun eerste full-length ‘Sleepers in the Rift’ een ouderwets knallend schijfje in de beste Zweedse traditie, opvolger ‘Sweven’ is zeer zeker niet hetzelfde. Dat was al enigszins te horen aan de ‘A Saunter in the Shroud’ EP welke tussen de twee albums zat maar op dit album is de nieuwe progressieve sound helemaal tot volle wasdom gekomen.

Opener “Berceuse” laat al horen dat de thematiek en sfeer veel dichter tegen het laatste album van Tribulation aanscheurt dan tegen de oude Dismember/Autopsy-aanbidding van weleer. Het spookachtige intro geeft uiteindelijk ruimte aan “Chains” wat uiteindelijk een welhaast koud geluid voor death metal gitaren laat horen. Weg is de zompige productie, hallo sfeervolle gitaren die, samen met de wazige zang van Robert Andersson het idee opwekken dat je jezelf ergens halverwege droom en hallucinatie bevindt. Niet zo vreemd want het concept van het album draait om dromen en ‘Sweven’ is een oud-Engels woord wat zoveel als droom of visioen betekent. De gitaren roepen betoverende tapijten van geluid op waarin je als luisteraar wordt meegenomen door een immer veranderende wereld waarin niets is wat het lijkt. “Towards a Dark Sky” lijkt over te gaan in een nachtmerrie door de vele tempowisselingen en de welhaast schizofrene gitaarpartijen. De nummers zijn veelal mid-tempo maar het is dan ook het gitaarwerk dat de glans geeft aan dit album met z’n vreemde effecten.

Wellicht iets minder toegankelijk dan het album van Tribulation maar wel met meer echte ‘nummers’ is dit een album het ook waard om eens ’s avonds op te zetten en goed tot je te nemen. Het is een echte reis. (Thomas van Golen)

01. Berceuse
02. Chains
03. Towards A Dark Sky