Massacre Back From Beyond

Century Media Records

Website: Massacre

Na het historische debuut van Massacre, ‘From Beyond’, komt 23 jaar later hun derde langspeler uit. Het in 1996 uitgekomen ‘Promise’ slaan we voor het gemak maar even over, want dat leek helemaal nergens naar. Daarom waren mijn verwachtingen dan ook niet zo hooggespannen voor ‘Back From Beyond’.

Oorspronkelijke leden Rick Rozz en Terry Butler mogen dan wel aanwezig zijn, maar het ontbreken van Kam Lee (zakelijk conflict, of ruzie, dat wordt niet geheel duidelijk) merk je natuurlijk wel. Het is de mannen wel gelukt om een vervanger te vinden die praktisch net zo klinkt. Wat dat betreft is er al wel 1 lichtpuntje. Verder is het eigenlijk gewoon, ouderwets van dik hout zaagt men planken. Riffs zijn verre van origineel, solo’s zijn verre van origineel en de zang klinkt als een kruising tussen alle grote death metal bands die je kan verzinnen. Enige probleem is dat je daar in 1991 nog wel mee weg kwam, maar in 2014 is er toch wat meer nodig.

Enige vorm van originaliteit is ver te zoeken en ik heb de hele tijd het idee dat ik deze plaat al een keer eerder gehoord heb. Nummers als “Ascension of the Deceased”, “The Evil Within” en “Sands Ff Time” zijn zeker in orde. Dronken op een feestje met bier en vrienden zal deze plaat het dan ook zeker goed doen. Persoonlijk zet ik momenteel gewoon liever ‘From Beyond’ nog een keer aan. Die nostalgische saus is toch wat dat tot een krakert (je) maakt en deze plaat een middle of the road. Voor de die-hard Massacre fans ongetwijfeld geen teleurstelling, maar voor de allround death metal liefhebber teveel 13 in een dozijn. (Koos van Marle)

01. The Ancient Ones
02. As We Wait to Die
03. Ascension of the Deceased