Iskald Nedom og Nord

Indie Recordings

Driemaal is scheepsrecht, dus inmiddels al de derde recensie over Iskald voor mij. Na een wat minder album met ‘The Sun I Carried Alone’ gaven de eerste samples van ‘Nedom og Nord’ mij de indruk dat de band weer op de goede weg zat. Nu het album voor de derde keer zijn rondje maakt weet ik met volle overtuiging te zeggen: de eerste topplaat van 2014 is al binnen, hoppa!

Simon Larsen en Aage Krekling hebben het weer geflikt, een plaat zo boordevol sfeer stoppen dat, beter nog dan Immortal, je echt het gevoel beleeft of je in de sneeuw gestrand bent. Het is ongelooflijk lekker wat deze heren maken. Met precies een goede dosis melodie, drums en een goede stem weten ze dit album om te toveren in een 48-minuten durende winterrit door Noorwegen. Het enige minpunt dat valt op te merken is dat er zoveel ideeën in de nummers zitten dat het zou kunnen overweldigen. Alleen al opener “A Fading Horizon” staat bol van de tempo-veranderingen, koele (dubbele betekenis) riffs en monsterlijke visies van frostbitten fjords. Allemaal zelf opgenomen in de eigen studio in Bodø en afgerond met behulp van vaste partner Studio 210. “Underworldly” begint furieus maar golft van mid-tempo naar hoge snelheid en terug zonder een greintje moeite. Alles klopt hier. “Iskald” is een nummer met Noorse tekst en een iets lager tempo dan de vorige twee nummers. Koud, verlaten, sneeuwstorm, doodgaan. Zo kan je de emoties in dit nummer wel redelijk omschrijven. “The Silence” is niet zo stil als de titel doet vermoeden, maar gaat als een achtbaan langs allerlei aspecten van het brede Iskald-spectrum. Een heel palet aan riffjes komt voorbij, elke keer weer een mooi vergezicht schetsend.

Titeltrack “Nedom og Nord” spant met zijn lengte redelijk de kroon (10:02 maar geen enkel nummer is onder de 7 minuten) maar is meteen ook een goede dwarsdoorsnede van de plaat. Episch als het begon, episch als het eindigt en de verte in loopt de storm verder in. Een subliem einde op een prachtplaat. Mocht je Immortal niet meer leuk vinden, maar wel van het sneeuwgevoelopwekkende geluid houden, probeer dan Iskald eens. Het zal je een hoop plezier brengen, meer dan een Immortal-plaat. Iskald combineert melodie met de ijzige kou van black metal. Ga dit luisteren en bekijk ze live op de tour met labelgenoten Kampfar. (Thomas van Golen)

01. A Fading Horizon
02. Underworldly
03. Iskald