Iced Earth Plagues of Babylon

Century Media Records

Website: Iced Earth

De eerste keer dat ik een track hoorde van het nieuwe Iced Earth album ‘Plagues of Babylon’ was tijdens een avond werken met Arrow High Voltage op de achtergrond. De combinatie van stuwende riffs, brute zang en toch een heerlijke melodie kwam me ergens wel bekend voor maar ik kon het niet meteen thuisbrengen. Het bleek uiteindelijk dus om Iced Earth te gaan, een band met meer wisselingen in de bezetting dan een gemiddeld voetbalteam maar door de aanwezigheid van drijvende kracht Jon Schaffer is de heavy powermetal van deze band toch altijd weer als zodanig herkenbaar.

Dit geeft echter ook gelijk een beetje het probleem aan van deze band: bijvoorbeeld door de verschillende zangers die men heeft gehad (Matt Barlow, Tim Owens) is het lastig om je met deze band te vereenzelvigen en is er traditioneel veel kritiek op de “bedrijfsvoering”. Bovendien vervalt het door de continue aanwezigheid van Jon Schaffer en de grote stempel die hij drukt op de composities én het geluid van deze band allemaal nog wel eens in meer van hetzelfde. Voor diegene die echter óf juist heel erg fan zijn van deze band ondanks alle wisselingen óf diegene die dit geheel koud laat en het vooral om de muziek gaat valt er op dit album meer dan genoeg te genieten.

De eerste zes tracks van dit album vormen opnieuw een vervolg in het "Something Wicked" verhaal waar Jon Schaffer al vaker mee gestoeid heeft. Niet dat dit een nadeel is want de stevige riffs, gierende solo’s en de lekker in het gehoor liggende refreinen klinken niet alleen vertrouwd maar zijn ook gewoon bijzonder degelijk en knallen de speakers uit! Opener en titeltrack “Plagues of Babylon” bijvoorbeeld zet direct de toon. Maar vooral het volgende “Democide” (de track die Arrow draaide) of de saga-afsluiter “The End?” klinken dan ook vertrouwd maar springen er tegelijk ook direct uit, heerlijk!! Het enige puntje wat me af en toe stoort is dat Stu Block nu en dan wel erg zijn best doet om bruut te klinken, zo voegt hij aan het einde van vrijwel iedere zin nog even een extra krachttoer toe, beetje overbodig naar mijn idee want hij blijft op eigen kracht prima overeind. Iets wat hij later tijdens wat kalmere stukken op dit album ook bewijst.

Gelukkig is de koek na de eerste zes tracks dan ook niet op. Tracks als “Cthulhu” of “Parasite” sluiten qua sfeer en geluid naadloos aan op de rest van dit album en luisteren heerlijk weg, al moeten we hiervoor door iets mindere tracks heen luisteren. “Highwayman” is de eigenlijke afsluiter op dit album, een cover van een oude bekende countrysong. Helaas is deze track op bijvoorbeeld Spotify niet beschikbaar, dit komt wellicht door de bijdrage van een aantal gastzangers? Zo horen we Russell Allen (Symphony X) en Michael Poulsen (Volbeat) een couplet verzorgen, ondanks de verschillende en herkenbare stemmen is dit toch vrijwel naadloos gedaan en dat tilt deze ietwat matige track gelukkig nog naar een iets hoger niveau. Volgens de tracklist is er dan nog de afsluiter “Outro”, echter dit is geen echte track maar slechts 25 seconden “gesproken” tekst, en eerlijk gezegd een beetje puberale humor.. Iets wat we ook op een aantal YouTube filmpjes als support van de Deense rockers van Volbeat al eens voorbij zagen komen. Voor de liefhebber zullen we maar zeggen??

Samenvattend kunnen we stellen dat Iced Earth dan misschien geen nieuw meesterwerk op plaat heeft gezet of bijzonder vernieuwend te werk is gegaan, maar dat hadden we misschien ook niet mogen verwachten. Feit is dat voor de jarenlange Jon Schaffer-fans die niet zozeer om de bezettingswisselingen malen én voor de “neutrale” liefhebbers Iced Earth opnieuw een soepel wegluisterend werkje heeft afgeleverd wat zeker meer dan eens zijn draaibeurt zal krijgen. (Ben Holster)

01. Plagues Of Babylon
02. Democide
03. The Culling