Hirax Immortal Legacy

Steamhammer / SPV

Website: Hirax

Het thrash gezelschap Hirax, dat onder leiding van frontman Katon W. de Pena staat draait al heel wat jaartjes mee. De band werd immers begin jaren tachtig opgericht in Orange County, Californië door Katon, die vandaag de dag als enige overgebleven origineel lid nog over is. Het debuut, getiteld ‘Raging Violence’ verscheen in 1985 gevolgd door ‘Hate, Fear and Power’ in 1986. Beide albums worden inmiddels gezien als klassiekers. Na de release van deze twee albums hield de Pena het voor gezien en niet veel later viel de band uit elkaar om vervolgens in 2000 weer bij elkaar te komen. De band heeft sinds de heroprichting inmiddels enkele albums en EP’s afgeleverd en was meerdere keren in Europa live aan het werk te zien. Op 24 februari is het vijfde album, getiteld ‘Immortal Legacy’ van de band verschenen en is daarmee de opvolger van het uit 2009 stammende ‘El Rostro de la Muerte’ (The Face of Death).

Wat me als eerste opvalt als ik het album opzet is de old-school vibe waarmee het album is opgenomen. Het lijkt er bijna op dat de band het album gewoon in de oefenruimte heeft opgenomen en alsof de tijd dertig jaar heeft stil gestaan. Niets is echter minder waar, zo werd het album opgenomen onder leiding van Bill Metoyer (Slayer, Armored Saint, W.A.S.P., Sacred Reich) die ook de eerste twee albums van de band voor zijn rekening nam. Het album gaat van start met het uptempo “Black Smoke”, voorzien van felle riffs en schreeuwerige zangpartijen van Katon. Ook het volgende “Hellion Rising” is een snelle thrashgranaat waarbij stil blijven zitten onvermijdelijk is. Tijdens “Victims Of The Dead” wordt het tempo even wat terug geschroefd waarbij het goed headbangen is. Ook tijdens het krachtige “Tied To The Gallows Pole” gaat de band er stevig tegenaan waarbij de song voorzien is van venijnig gitaarwerk en messcherpe solo’s. Tijdens “Deceiver” en het titelnummer “Immortal Legacy” wordt opnieuw het gaspedaal eens stevig ingetrapt. “S.O.W.” is vervolgens slechts een kort instrumentaal intro naar “Violence Of Action” waarbij ik qua zanglijnen een beetje aan een band als Laaz Rockit moet denken. “Atlantis (Journey To Atlantis)” is eigenlijk niets meer dan een mooie bass-solo van Steve Harrison. “The World Will Burn” sluit het album vervolgens geheel in stijl af.

Al met al levert Hirax een degelijk thrashalbum af, al kan ik niet wennen aan het old-school geluid van het album. Ik luister toch liever naar degelijk opgenomen thrash en daar kan Bill Metoyer ook niets meer aan veranderen. Verder bevat het album een aantal gastbijdragen van Jim Durkin (Dark Angel), Juan Garcia (Agent Steel, Evildead) en Rocky George (Suicidal Tendencies, Fishbone). Het artwork werd verzorgd door niemand minder dan Philip Lawvere die verantwoordelijk van klassiekers als Kreator’s ‘Pleasure To Kill’ en Celtic Frost’s ‘Emperor’s Return’. Naast de gewone uitvoering op cd al het album ook op vinyl verschijnen voorzien van een extra bonus track.

01. Black Smoke
02. Hellion Rising
03. Victims Of The Dead