Hatriot Dawn of the New Centurion

Massacre Records

Website: Hatriot

Leverde Hatriot vorig jaar al een prima thrashschijfje al, nu zijn ze alweer terug met de tweede full-length waarop papa Steve ‘Zetro’ Souza met z’n kroost Nick en Cody, en gitaristen Kosta Varvatakis en Justin Cole even kan laten zien hoe thrash metal ook alweer gemaakt moet worden. Want na de laatste uitspattingen ten tijden van het machtige ‘Tempo of the Damned’ album van Exodus heeft Zetro vooral nog wat sessiewerk gedaan bij Dublin Death Patrol en Tenet, maar echt lekker thrashen in de stijl van zijn oude bands zat er niet helemaal niet. Totdat hij Hatriot uit de grond stampte.

Als we alleen al kijken naar de omliggende randvoorwaarden voor deze schijf kan het praktisch al niet meer mis gaan. Geproduceerd door Juan Ortega in de Trident Studios (Testament, Heathen, Exodus e.a.) en voorzien van artwork door Mark DeVito (Motörhead, Laaz Rockit, Exodus) zit dat wel snor. De muziek dan? Ook meer dan prima. ”My Cold Dead Hands” begint met de woorden van Charlton Heston over zijn geweer ten tijden van de NRA-conventie. Slepende gitaarriffjes met wat drumgeroffel. Zelfs een dubbele melodielijn die wel wat wegheeft van Heathen’s laatste album. En dan valt het stil en krijgen we een staccato gitaarriffje waarvan je weet dat wat daarna volgt alleen maar goed kan zijn. En inderdaad, the thrash has arrived! Wat we voorgeschoteld krijgen had bijna op een oude Exodus-plaat kunnen staan en is een op en top thrashnummer. Zetro snerpt nog meer dan vroeger, wat af en toe jammer is want zijn wat lagere uithaal was ook wel prettig. Meezingrefreintje op z’n Chuck Billy’s er tussendoor en ook even een goede solo maken dat dit een uitstekend begin is. “Your Worst Enemy” begint met wat lekker basswerk om dan vrolijk door te thrashen. “The Fear Within” pakt het wat melodischer aan en is minder thrash. Het doet wel wat denken aan Kreator’s Outcast bij tijd en wijle, maar weet wel nog wat meer te vlammen. “Honor in the Rise and Fall” doet waar het goed in is, en is een lekker vlijmscherp werkje. Agressie, energie en boosheid om sociale misstanden, het zit er allemaal in. Naar het einde toe neemt het wat een relaxter tempo aan om vooral live mee te brullen. “SUPERKILLAFRAGSADISTICACTSARESOATROCIOUS” is, naast goed jatwerk van Mary Poppins, verder een weinig boeiende track. Het kent 1 riffje, 1 refrein en brengt niet zoveel nieuws behalve nog een prima solo. “Silence in the House of the Lord” lijkt bijna te beginnen als “The Ripper” van Judas Priest maar is een thrasher die even op gang moet komen voordat het nummer echt lekker van start gaat. Daarna worden we echter getrakteerd op prima solowerk en een lekkere doorstamper. “World Funeral” is een simpele, wat lager gestemde riedel die eigenlijk zo voorbij is maar niet echt blijft hangen. “Dawn of the New Centurion” is ook weer een lang nummer, meeslepend en ook tjokvol solo’s. Dit nummer pakt wel en zeker met de versnelling halverwege is dit een uitermate geslaagd nummertje voor een live-versie. Om zeker te weten dat iedereen echt uitgethrashed is aan het eind is “Consolation For the Insane” nog even de thrashgranaat die alles finaal opblaast. Zetro krijst en snerpt lekker over de gekken in de samenleving en de band hakt er rustig op los en laten niks heel. Een goed einde voor deze plaat.

‘Dawn of the New Centurion’ is net zoals voorganger ‘Heroes of Origin’ een op-en-top thrashplaat. Echt memorabel is het allemaal niet te noemen, maar het luistert wel lekker weg. Zet daarbij de heerlijke stem van Zetro en prima sologeweld, en dan kan je gewoon concluderen dat dit wederom een goed schijfje van de familie Souza en co. is geworden. Live zal het waarschijnlijk helemaal te pruimen zijn als er ook nog wat oud werk van Testament en Exodus langs komt voor een ultieme mix. (Thomas van Golen)

01.From My Cold Dead Hands
02.Your Worst Enemy
03.The Fear Within