Gus G. Am The Fire

Century Media Records

Gus G.

Gus G de man achter Firewind en de laatste axeman van Ozzy Osbourne is het solopad opgegaan. Voor dit album wist hij een aantal in bekende namen te strikken. Op vocalen o.a. Mats Levén (o.a. Therion, Candlemass, Krux en invaller bij Firewind), Jeff Scott Soto (o.a. in :heel veel) Tom S. Englund (Evergrey). Bijna alle bas, gitaar -en keyboardpartijen werden ingespeeld door Gus zelf. Twee bas-gastrollen zijn weggelegd voor Dave Ellefson (o.a. Megadeth) en Billy Sheehan (o.a. Mr. Big). Al met al een indrukwekkend rijtje muzikanten die ‘I Am The Fire’ van kleur voorzien.

De muziek op dit album heeft weinig tot geen raakvlakken met Gus andere band Firewind. De muziek neigt meer naar de jaren 80 hardrock met her en der een ballad. Een aantal nummers openen (zoals in de jaren 80 vaak gebeurde) met akoestische intro’s om te vervolgen met heavy up-tempo werk of uit te monden in een hartverscheurende ballad. Zanger Mats Levén neemt de helft van de songs voor zijn rekening op vocaal gebied. Zijn stem past goed bij de melodieuze songs. De nummers waar Ellefson “Vengeance” en Sheehan “Terrified” op te horen zijn zullen instrumentale liefhebbers kunnen bekoren. Voer voor Varney shredfanaten. Het is verder erg leuk om verschillende zangers en één zangeres te horen waardoor songs toch net iets anders zullen klinken dan wanneer het hele album door Mats zou zijn ingezongen. Gus heeft duidelijk geprobeerd een zo gevarieerd mogelijk album in elkaar te draaien. Zijn virtuoze gitaarspel komt naar voren in de solo-momenten maar staat verder in dienst van de song. Met zijn gitaarspel is natuurlijk helemaal niets mis. Qua songschrijver denk ik dat hij zich nog wel kan ontwikkelen want de echt pakkende hook in een song waar in de jaren ’80 in gegrossierd werd mis ik hier en daar.

Een album met een zeer melodieuze inslag waarbij Gus een andere kant van zich laat horen dan vele van hem hadden verwacht. Voor iedereen staat er wel wat op waarbij vooral de classic hardrock uit de jaren ‘80 als inspiratie dient. Zeker voor een eerste keer een ruime voldoende maar ik denk dat deze man nog veel meer in zijn muzikale mars heeft. Hoe dat gaat klinken gaan we waarschijnlijk over een paar jaar horen. In mei samen met Marty Friedman op pad in Europa. In Nederland in De Boerderij (Zoetermeer) en in De Pul (Uden).

01. My Will Be Done (featuring Mats Levén)
02. Blame It On Me (featuring Mats Levén)
03. I Am The Fire (featuring Devour The Day)