Gotthard Bang!

G.Records

Website: Gotthard

Het Zwitserse Gotthard is typisch zo’n band die al 20 jaar doet waar ze goed in zijn zonder al te veel stof te doen opwaaien. Ik moet ook erkennen dat ik naam al jaren ken (en niet alleen van die tunnel) maar een albumtitel of zelfs een hit benoemen is toch even een heel ander verhaal. Toch heeft men wereldwijd al meer dan twee miljoen albums verkocht dus blijkbaar doen ze toch iets goed. Nu is de helft daarvan in eigen land (nog knap gezien het inwoneraantal) maar ook in heel veel andere landen en bijvoorbeeld in Duitsland heeft men toch een redelijke schare trouwe fans weten op te bouwen. Een tragisch stuk geschiedenis van de band is zanger en medeoprichter Steve Lee die tijdens een motortocht door de US tragisch overleed. Met ‘Bang!’ evert de band het tweede album af met vervanger Nic Maeder en lijkt men de schroom van ‘Firebirth’ uit 2012 van zich afgeworpen te hebben.

Op diverse site’s komt als opener de titel “Let Me in Katie” voorbij, echter ons exemplaar begint met titelnummer “Bang!” dus daar zal ik me verder maar op richten. Het is direct duidelijk waar de band goed in is, lekker in het gehoor liggende gitaarrock met een hoog meezing / neurie / meetik- gehalte. “Get Up 'N' Move On” heeft vervolgens nog wat meer tempo en smaakt mede daarom nog beter, deze rocker is wat mij betreft misschien wel het beste nummer van het album! Met het mid-tempo “Feel what I Feel” neemt de band wat gas terug, deze track is ook als eerste uitgebracht ruim voor de verschijningsdatum van het album en eerlijk gezegd raakte dit nummer me niet direct al nestelt zich wel snel in je hoofd. “C’est La Vie” is de eerste echte ballad van het album met lekker ontspannen akoestische begeleiding. Gelukkig zal de verveling niet al te snel toeslaan want “Jump The Gun” klinkt weer een stuk voller en steviger, qua geluid doet het me wel een beetje aan het latere werk van een aantal andere Europese bands als Europe en “usual suspects” Scorpions denken.

Dat een classic tintje goed gecombineerd kan worden met een moderne sound horen we duidelijk op “Spread Your Wings” en ook zeker op “I Won’t look Down” waarbij de lekkere stevige sound en een degelijk instrumenteel geheel opvallen. Ook “My Belief” rockt er lustig op los zonder natuurlijk al te veel uit de bocht te vliegen, het gitaarwerk klinkt ook hier gewoon uitstekend. Met “Maybe” krijgen we hierna een volgende ballad, en duet in dit geval met de eveneens Zwitserse Melody Tibbits die we als ik mij niet vergis ook al achtergrondzang op C’est La Vie hoorde doen? Prima song maar zoals zo vaak in dit genre verder niet zo heel bijzonder. Met “Red On a Sleeve”, “What You Get” en vooral “Mr. Ticket Man” wat eveneens tot één van mijn favoriete tracks van dit album behoort hebben we nog een paar degelijke mid-tempo rockers te pakken en na een aantal luisterbeurten gaat het me steeds meer opvallen dat behalve het prima gitaarwerk van Leo Leoni ook het zangwerk van Nic Maeder steeds beter gaat bevallen en kwijt hij zich simpelweg meer dan redelijk van zijn lastige taak. Het afsluitende “Thank You” is met zijn bijna 11 minuten en het verhaal erachter (het overlijden van Leoni’s moeder) een waardige afsluiter en zal het gezien de hele thematiek, orkestrale uitvoering en opbouw volgens mij ook live een meer dan waardige afsluiter gaan vormen tijdens de komende Europese tour. Ben benieuwd of dit tijdens de openingsshow van de band in de Boerderij op 8 april a.s. het geval gaat zijn.

Het moge duidelijk zijn dat een band als Gotthard vooral trouw blijft aan zijn fans en muzikale erfenis en behalve een wellicht wat modernere sound (met enige dank aan de Wisseloord Studio’s?) niet plotsklaps met iets bijzonder vernieuwends op de proppen zou komen. Dat het dan ook geen pure metal betreft en voor de volgers hier mogelijk “te licht” bevonden wordt doet niets af aan de kwaliteit van dit album. Met ‘Bang!’ levert Gotthard echter een degelijk album af wat nergens gemaakt of als een kunstje aandoet. Soms is zeker na een jarenlange carrière simpelweg een degelijk rockalbum afleveren meer dan verdienstelijk! (Ben Holster)

01. Bang!
02. Get Up 'N' Move On
03. Feel What I Feel