Freedom Call Beyond

Steamhammer / SPV

Website: Freedom Call

Exact twee jaar na het verschijnen van ‘Land Of The Crimson Dawn‘ van de Duitse powermetal band Freedom Call is alweer het achtste album van de band verschenen dat de titel ‘Beyond’ heeft meegekregen. Freedom Call werd in 1998 door Chris Bay en Dan Zimmermann (Gamma Ray) opgericht en het debuut ‘Stairway To Fairyland’ stamt uit 1999. Op de nieuwe release is de op het oude nest teruggekeerde bassist Ilker Ersin te horen en heeft drummer Klaus Sperling na twee jaar plaats moeten maken voor Ramy Ali. Wie verwacht dat met de komst van twee nieuwe bandleden het geluid van de band drastisch is gewijzigd komt echter bedrogen. Want net als op het voorgaande werk van de band staat ook deze nieuwe schijf weer vol met blije power metal.

Zo gaat het album van start met het uptempo “Union Of The Strong”, waarbij de song voorzien is melodieus gitaarwerk, meezingbare refreintjes en galopperende ritmes. Ook de volgende songs zijn voorzien van uptempo riffs, prima solopartijen en goed in het gehoor liggende, aanstekelijke zangpartijen van Chris Bay. Luister maar eens naar het snelle “Heart Of A Warrior”, of het epische “Among The Shadows”. Natuurlijk bevat het album ook de nodige rustpuntjes zoals het bijna acht minuten durende “Beyond”, dat rustig van start gaat maar al snel gaat de band er toch weer op volle snelheid tegenaan. Verder bevat de song een aantal epische passages waarbij de overeenkomsten met een band als Helloween of Gamma Ray duidelijk boven komen drijven. “Journey Into Wonderland” is dan vervolgens wat bombastischer dan de voorgaande songs. “Dance Off The Devil” bevat dan weer wat folk invloeden en “Colours Of Freedom” is opnieuw een rustige ballad. Met het afsluitende “Beyond Eternity” wijkt de band vervolgens enigszins van de geijkte happy metal paden af. Verwacht echter geen ommezwaai in het geluid van de band want de meezingbare refreintjes blijven natuurlijk aanwezig. Fans van het eerdere werk van de band zullen dan ook in hun nopjes zijn want Freedom Call wijkt op deze nieuwe release nauwelijks af van het voorgaande werk zonder dat het ooit gaat vervelen.

Met ‘Beyond’ hebben de Duitsers dan ook opnieuw een zeer degelijk album afgeleverd voorzien van een aantal zeer aanstekelijke songs. Fans van bands als Helloween, Gamma Ray en Dragonforce kunnen deze release dan ook blindelings aanschaffen. Verder is ook deze release voorzien van een prima, helder en fris geluid en zal het album in verschillende versies verschijnen.

01. Union Of The Strong
02. Knights Of Taragon
03. Heart Of A Warrior