Epica The Quantum Enigma

Nuclear Blast

Epica

Tien jaar alweer timmert Epica niet onverdienstelijk aan de weg van de female fronted metal. Oorspronkelijk gestart als project van gitarist Mark Jansen na het verlaten van het inmiddels ter ziele gegane After Forever is de band uitgegroeid tot vaste waarde. Ook al lijkt het genre ietwat over zijn hoogtepunt heen; het aantal nieuwe release’s rond dit voorjaar laat duidelijk zien dat er nog wel degelijk markt voor is. Epica is inmiddels toe aan hun zesde studio-album en als dit album iets laat zien is het toch wel dat het “heilige vuur” bij de band zeker nog niet gedoofd is.

Direct na het klassieke intro “Originem” gaat het gelijk goed los op “The Second Stone”, felle gitaar-riffs, heerlijke dubbele basdrums en een mooie mix tussen klassieke koorzang inclusief hoge uithalen en het haast zoetgevooisde stem van frontvrouw Simone Simons. En Epica zou Epica niet zijn als er geen fijne afwisseling zou zijn met een aantal prima duistere grunts en fijne tempo-breaks. Ook op “The Essence of Silence” wat reeds als single / clip te beluisteren was en op “Victims of Contingency” krijgen we dit recept voorgeschoteld. Al met al is het misschien nog wel vooruitstrevender dan tot nu toe het geval is geweest, al moet je met een term als progressief altijd oppassen. Ook al wordt het gaspedaal flink ingetrapt het wordt nergens echt recht-toe-recht-aan of ál te hap-slik-weg, en dat op zich is al een compliment waard. Het hierop volgende “Sense without Sanity” is met zijn bijna 8 minuten één van de wat langere tracks op dit album en bied wat meer ruimte aan een kalme opbouw met de nodige bombast maar natuurlijk wordt er ook op dit nummer flink van leer getrokken.

Ook “Unchain Utopia” hadden we middels diverse online bronnen al eens gehoord en hoewel geen slecht nummer lijkt het wel alsof de spanning daar iets minder inzit. Maar goed de hits danwel singles van een album zijn nu eenmaal vaak de wat soepeler in het gehoor liggende tracks en niet altijd even ieders smaak. Na het instrumentale overgangsnummer “The Fifth Guardian” knallen “Chemical Insomnia” en “Revenrence” weer lekker de speakers uit. Ook hier weer die herkenbare balans tussen wat slomere dreigende tussenstukken en het uptempo beukwerk van het refrein. Hoewel “Omen” alles in zich heeft om als power-ballad te boek te staan biedt ook deze track genoeg opleving en afwisseling om niet te vervelen en al te makkelijk in de bekende valkuil te vallen. Iets wat van “Canvas of Life” helaas niet gezegd kan worden. Natuurlijk ze horen een beetje op dit soort albums maar voor mij persoonlijk is een ballad als deze toch echt een “noodzakelijk kwaad”, maar goed het is een klein minpuntje tussen vele hoogtepunten dus wie ben ik om daarover te klagen? “Natural Corruption” is gelukkig weer van de kwaliteit waar dit album vol van staat en doet me door gebruikte instrumenten en klank-kleur nu en dan aan Ayreon denken. De koek is echter nog steeds niet op als het album afsluit met titeltrack en het langste nummer, het bijna 12-minuten durende “The Quantum Enigma” met subtitel “Kingdom of Heaven part II” verwijzend naar de gelijknamige track van “Design Your Universe” uit 2009. Vanzelfsprekend worden op deze track na een rustige Dream Theater-achtige opbouw alle registers nog eens opengetrokken.

Het is een blijft een gegeven dat over smaak niet valt te twisten. En natuurlijk ken ik de opmerkingen over sprookjesmetal, gothic, emo en alle randverschijnselen. Dat gezegd hebbende kan ik alleen maar concluderen dat Epica met “The Quantum Enigma” een ijzersterk album heeft afgeleverd wat een hoop metal liefhebbers ook van buiten het traditionele genre zeker al aanspreken als deze de tijd er voor nemen om het album te laten groeien. Sowieso is dit album voor de liefhebbers van het genre een must om in de (al dan niet digitale) platenkast te hebben en zal het hoog prijken in vele jaarlijstjes! (Ben Holster)

01. Originem 2:11
02. The Second Stone 5:00
03. The Essence of Silence 4:47