Entombed A.D. Back To The Front

Century Media Records

Website: Entombed A.D.

Inmiddels zijn we opgescheept met twee versies van Entombed nu Alex Hellid ermee gestopt is en de vier originele leden de naam Entombed in de ban hebben gedaan. Klaarblijkelijk is A.D. achter je naam zetten afwijkend genoeg voor L-G Petrov en de overige 2 bandleden die ook al op ‘Serpent Saints’ te horen waren aangevuld met Victor Brandt en Johan Jansson om verder te gaan onder die noemer.

De plaat begint onheilspellend en onbekend, want zo begon Entombed meestal niet. Als het nummer dan start is het ook nog steeds wat melodieuzer dan je normaal gewend bent van de Zweedse heren. Pas bij de eerste brul van L-G Petrov weet je in ieder geval zeker dat je naar Entombed luistert. Het nummer is geen snelheidsduivel en krabbelt en brabbelt wat voort. Meteen valt op dat de echte gruizige death metal sound die op voorganger ‘Serpent Saints’ nog aanwezig was weg is. Wat zeg ik, er komt zelfs enigszins melodie in voor. “Bedlam Attack” is dan al veel beter en rockt en ragt heerlijk door. Het is bijna op het crusterige af, waarbij het wat doet denken aan Death Breath. “Pandemic Rage” lijkt dan het bastaardkind van de eerste twee nummers aangezien elementen van beiden terug te vinden zijn. “Second to None” doet het wat rustiger aan met wel ruime voor lekker gierende solo’s. “Bait en Bleed” pakt goed door in de refreinen maar kan wat langzamer overkomen in de coupletten. “Waiting For Death” doet in minder dan drie minuten wat het hoort te doen, namelijk even genadeloos doorrossen. “Eternal Woe” en “Digitus Medius” zijn de zwakste broeders op de plaat. Te lang en te langzaam met teveel ruimte voor ‘meezingstukjes’. “Vulture and the Traitor” is dan met een klasse riff alweer vele malen beter en swingt van begin tot eind. “The Underminer” is eigenlijk de tweelingbroer van “Waiting for Death” maar dan nog met extra peper erbij. “Soldier of Fortune” begint kalm met akoestische gitaar maar ontaard in een duister en depressief nummer, extra zwaar aangezet maar met toch nog een positief randje hier en daar.

Vergeleken met ‘Serpent Saints’ is er wel enigszins wat veranderd. De death metal heeft wat meer plaats gemaakt voor andere invloeden waardoor Entombed nu a) een wat cleaner geluid heeft en b) meer melodie bevat. Het is aan jezelf om te bezien je die stap kan waarderen of niet. (Thomas van Golen)

01. Kill to Live
02. Bedlam Attack
03. Pandemic Rage