Eluveitie Origins

Nuclear Blast Records

Website: Eluveitie

Dat hun Gallische erfgoed een prominente rol speelt in de muziek van Eluveitie mag geen geheim zijn. Het succes van deze Kelten wordt echter niet -zoals hun voorvaderen- beperkt door de grenzen van West-Europa. Dit wordt kracht bijgezet door een bejubeld ontvangst van het zesde album van het achttal, getiteld ‘Origins’.

In dit nieuwste album doen ze precies wat we van ze gewend zijn: het in ere houden van de Gallische geschiedenis. Dit doen ze op de manier waarop ze in vervlogen tijden ook deden, namelijk het vertellen van verhalen. Met ‘Origins; geeft de band invulling aan de grote schoenen die ‘Helvetios’ (2012) heeft achtergelaten. Het album wordt ingeleid door Alexander Morton. "He who has ears to hear, let him hear. For this is a tale of an ancient kind". Dat het een verhaal is wordt beaamd door de rest van het album. ‘Origins’ is een epische mix tussen gesproken verhaal, muzikale invulling en afwisseling in taal.

‘Origins’ is tevens het eerste album voor een tweetal nieuwe leden. Nicole Ansperger neemt het (strijk)stokje over van Meri Tadic. Ook kunnen we genieten van het debuut van Rafael Salzmann. Laatstgenoemde is geen onbekende van de band: Salzmann heeft in 2013 met Anna Murphy samen gewerkt aan haar solo project "Cellar Darling".

‘Origins’ bestaat uit 16 tracks en vertelt het verhaal van het ontstaan van het Gallische rijk. Chrigel Glanzmann is wederom de vooraanstaande stem van het album, maar ook op ‘Origins’ heeft Anna Murphy een belangrijke rol. Met "The Call Of The Mountains" zet Murphy een zelfde populistisch als catchy nummer neer als "A Rose For Epona" van Helvetios. Saillant detail is dat dit nummer is uitgebracht in vijf (!) verschillende talen, te weten Engels, Zwitserduits, Frans, Italiaans en Reto-Romaans. Een ander nummer wat ter promotie is uitgebracht is "King", vrij up-tempo waardoor de folk- en pagan-aspecten soms een beetje in het niet lijken te vallen, maar desalniettemin een Eluveitie-nummer pur sang.

Het enige waar het bij ‘Origins’ aan ontbreekt is vernieuwing. Voor het gezegde "why change a winning combination" valt natuurlijk iets te zeggen, maar voor een band die zoveel in hun mars heeft had ik graag wat meer creativiteit gezien. Dat gezegd te hebben kunnen we over dit album terecht blij zijn; de nummers lopen naadloos in elkaar over en de band doet waar ze goed in is: het maken van epische en melodieuze metal. (Bart Balm)

01. Origins
02. The Nameless
03. From Darkness