Diablo Blvd Follow the Deadlights

Sony Music / Suburban

Website: Diablo Blvd

Soms is het beter om niet al te veel van een artiest te weten als je gaat luisteren. Zo wist ik tijdens de eerste luisterbeurten van Diablo Blvd de achtergrond niet en achteraf was ik daar wel blij mee, maar daar kom ik later nog wel op terug voor diegene met dezelfde voorkeur, dan kunnen die nu eerst gaan luisteren! :) Het derde wapenfeit van deze band, ‘Follow the Deadlights’, is echter alweer een paar maandjes uit en ze toeren volop dus wellicht heb je ze inmiddels wel voorbij zien en/of horen komen. Voor diegene waar dat nog niet voor geldt: ga dat dus zeker even doen!

Onze zuiderburen brengen een aanstekelijke mix tussen hardrock en metal zoals men dat zelf omschrijft. Zo klinken de tien tracks op dit album dan ook al vrij snel herkenbaar al blijft het toch wel een eigen gezicht houden. Tijdens een aantal songs met een strijdbaar thema zoals “We Are Legion” of “Rise Like Lions” hoor ik bijvoorbeeld The Cult, iets wat men naar ik later lees op hun website ook als één van de invloeden wordt genoemd. Overigens ligt de zang niet eens zover bij Ian Astbury vandaan, al hoor ik bijvoorbeeld in opener “Beyond the Veil” ook wel een Allan Russel om maar eens een naam te noemen. Het geluid van de band klinkt mede door de ervaren producer en mixers bijzonder vol en in-your-face, de gitaren staan lekker voor in de mix.

Het thema strijd lijkt wel een beetje als rode draad door het album verweven maar dat past op zich natuurlijk wel bij het geluid van deze band. Gelukkig is er muzikaal wel voor wat meer afwisseling gezorgd, zo vinden we diverse midtempo songs met een lekkere groove zoals eerder genoemde opener en de titelsong “Follow the Deadlights”, maar ook wat meer tempo zoals op “Get Up 9” of het heerlijke “Son of Cain”. Nu en dan wordt ook een tempowisseling niet geschuwd zoals “End of Time” of zelfs een wat theatraal aandoende opening zoals ”Inhuman” laat horen.

De achtergrond informatie waar ik deze review mee begon is dat zanger / frontman van dienst de Belgische comedian Alex Agnew is. En ook al heeft hij zelf al een tijdje geleden aangegeven zijn carrière volledig op zijn muziek en deze band te storten is het soms lastig om een band of album écht serieus te nemen als iemand uit een heel andere tak van sport overkomt. Echter wat mij betreft bewijst Diablo Blvd met dit album dat zij véél meer dan zomaar een project zijn en leveren zij met ‘Follow the Deadlights’ een zéér verdienstelijk en stevig rockalbum af! (Ben Holster)

01. Beyond the Veil
02. Get up 9
03. Follow the Deadlight