Witherscape The Inheritance

Century Media Records

Witherscape

Dan Swäno is geen onbekende in Zweedse deathmetal scene, zo heeft hij onder meer deel uitgemaakt van bands als Edge Of Sanity, Katatonia, Nightingale en Bloodbath. Verder heeft hij veel productie werk verricht van acts als Opeth, Katatonia, Hail of Bullets en Dark Funeral om er enkele te noemen. Omdat Swäno de tijd blijkbaar rijp vond voor een nieuw project heeft hij samen met de onbekende gitarist Ragnar Widerberg een nieuw project in het leven geroepen dat de naam Witherscape heeft meegekregen. ‘The Inheritance’ is een conceptalbum waarbij de teksten werden geschreven door Paul Kuhr van Novembers Doom. Het verhaal draait om een man die een erfenis krijgt van zijn familie, in de vorm van een huis. Zodra hij daar binnen is, vinden er allemaal vreemde dingen plaats.

Het album gaat van start met brute, donkere grunts die al snel worden afgewisseld met cleane vocalen. Verder bevat opener “Mother Of The Soul” melodieus gitaarwerk van Ragnar Widerberg en ingetogen passages waarbij de heren Zweedse deathmetal en progrock weten te mixen tot een verassend geheel. Raakvlakken met het wat oudere werk van een band als Opeth zijn dan ook duidelijk aanwezig, Ook nummers als “Astrid Falls” en “Dead For A Day” klinken vertrouwd, de grunts van Dan Swäno zijn krachtig en worden afgewisseld met cleane zangstukken, waarbij het geheel wordt ondersteund door sferische gitaar en keyboard partijen. Tijdens “To The Calling Of Blood And Dreams” wordt het geheel zelfs aangevuld met doordachte koortjes en progressieve fragmenten waarbij ik zelf even aan een band als Symphony X moet denken. Wat verder opvalt is het spetterende gitaarwerk van Widerberg. Luister maar eens naar een nummer als “The Math Of The Myth”, of het voorlaatste “The Wedlock Observation” dat net als de rest van de songs op het album subtiel is opgebouwd.

De heren Swanö en Widerberg weten met ‘The Inheritance’ een zeer pakkend, melodieus deathmetal album af te leveren. Zoals we van Swanö mogen verwachten is de productie krachtig en het geluid helder. Ook het artwork is om van te smullen, zo werd het artwork door niemand minder dan Travis Smith verzorgd. Naast de normale standaard uitvoering zal er ook een ‘limited edition Mediabook’ editie verschijnen waarop we een tweetal extra nummers aantreffen in de vorm van “Last Rose Of Summer” (Judas Priest) en “A Cry For Everyone” (Gentle Giant). Verder wordt deze speciale editie aangevuld met een 32 pagina’s tellend boekwerkje en enkele alternatieve mixen van het album in MP3 uitvoering. Fans van bands als Edge Of Sanity, Opeth maar ook van Katatonia moeten deze release zeker een kans geven.

01. Mother Of The Soul
02. Astrid Falls
03. Dead For A Day