Winds Of Plague Resistance

Century Media Records

Winds Of Plague

Begin november is het vijfde album (als we het uit 2005 stammende ‘A Cold Day in Hell’ mee tellen) van het Amerikaanse Winds Of Plague verschenen. Het album heeft de titel ‘Resistance’ meegekregen en is daarmee de opvolger van het uit 2011 stammende ‘Against The World’. De band werd in 2002 onder de noemer Bleak December opgericht, maar in 2005 werd de naam veranderd in Winds Of Plague. Het nieuwe album werd opgenomen onder leiding van producer Will Putney Shop (For Today, Suicide Silence, Miss May I) en opgenomen in de Sound Temple Studio in Rancho Cucamonga te Californië. Op deze release is voor het eerst drummer Brandon Galindo te horen, die de opgestapte Art Cruz vervangt.

Het album begint met een kort intro in de vorm van “Open The Gates” dat rustig van start gaat met symfonisch keyboardpartijen waarna de band er krachtig tegenaan gaat. “Say Hello To The Undertaker” is vervolgens een krachtige, agressieve deathcore track, voorzien van thrashy gitaarriffs, mid-tempo grooves en afwisselende zangpartijen. Tijdens “Sewer Mouth” komen de hardcore invloeden duidelijk boven drijven. Vervolgens gaat het verder met het uptempo “Left For Dead”. Ook tijdens nummers als “Time To Reap” gaat de band er stevig tegenaan, zo zijn de zangpartijen van Jonathan Cooke bruut en agressief en is het gitaarwerk prima te noemen. Wat verder opvalt zijn de subtiele keyboardpartijen van toesteniste Alana Potocnik en het felle drumwerk van nieuwkomer Brandon Galindo. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het hardcore getinte “United Through Hatred” of het krachtige, uptempo “No Man Is My Master”. Het album wordt vervolgens afgesloten met “Snake Eyes”, wat met zes minuten een van de langste songs van het album is.

Winds Of Plague weet met ‘Resistance’ opnieuw te overtuigen en levert dan ook in het genre een top album af. De combinatie van deathcore met symfonische invloeden bevalt mij dan ook wel. Wat betreft de productie, deze is prima in orde. Het geluid is dan ook zuiver en krachtig waarbij verder niet veel valt op te merken. Fans van het voorgaande werk en van bands als Bleeding Through, Despised Icon en War From A Harlots Mouth kunnen het album met een gerust gevoel aanschaffen.

01. Open The Gates
02. Say Hello To The Undertaker
03. Sewer Mouth