Wardruna Runaljod: Yggdrasil

Indie Recordings

Wardruna

Het duurde even, maar vier jaar later ligt eindelijk deel twee van de ‘Runaljod-trilogie’ die Wardruna’s opperhoofd Kvitrafn voor ogen had voor mij. In 2009 schreef ik al een lovende recensie over de eerste plaat. Eigenlijk zou ik simpelweg de tekst kunnen kopiëren want er is niks veranderd. De noren maken nog steeds een soort aparte combo van folk en ambient, gericht op een nieuwe set runen van het Oude Futhark, het oudste runenalfabet. De oude en aparte instrumenten zijn nog steeds present, Gaahl en Lindy-Fay Halla zingen nog steeds vol overtuiging mee, en er is zelfs hulp uit Ijsland gekomen in de vorm van componist Hilmar Örn Hilmarsson en Steindór Andersen, bekendste rimur-zanger (rimur zijn een speciale vorm van epische Ijslandse poëzie). Geproduceerd, gemixed en gemastered door Kvitrafn zelf is het wederom een uitermate boeiende plaat geworden.

Net als bij het vorige album is het extreem moeilijk uit te leggen wat voor een schoonheid je hier op plaat voorgeschoteld krijgt, en is het beter dit gewoon zelf te ondergaan. Helemaal mooi, om de twee albums achter elkaar te luisteren en als over een tijdje deel drie verschijnt zal er één lange zit nodig zijn om goed te beschrijven wat deze drie platen dan opleveren. Het liefst zou ik dat doen in een Noors bos, want daar komt de muziek ongetwijfeld nog beter tot z’n recht. Heb je kans deze band in een mooie setting te aanschouwen (zoals er ooit de kans was in het natuurtheater in Oisterwijk) dan moet je dat zonder aarzelen doen. Het is het waard! (Thomas van Golen)

01. Rotlaust tre fell
02. Fehu
03. NaudiR