Warbringer IV: Empires Collapse

Century Media Records

Warbringer

Het nieuwe album van de Amerikaanse thrashband Warbringer is enige tijd geleden uitgekomen en heeft de titel ‘IV: Empires Collapse’ meegekregen. Warbringer behoort inmiddels tot een van de vele nieuwe thrashbands die de laatste jaren zijn ontstaan, zoals Suicidal Angels, Gama Bom, Evile Havok en Municipal Waste. Zo werd de band werd in 2004 opgericht en het debuut ‘War Without End’ verscheen in 2008 gevolgd door ‘Waking Into Nightmare’ in 2009 en ’Worlds Torn Asunder’ in 2011. Inmiddels zijn we dus bij album nummer vier aanbeland in een tijdsbestek van zo’n zes jaar, geen slechte score al zeg ik het zelf.

Net als de voorgaande albums staat ook deze nieuwe schijf vol met vette thrashriffs, furieus gitaarwerk en vele tempo wisselingen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar opener ‘Horizon’ waar de band uit de startblokken schiet. Ook de volgende tracks hebben mijn goedkeuring, met als uitschieters nummers als het krachtige, midtempo “The Turning Of The Gears“ of het felle “Hunter Seeker”. Maar ook nummers als ”One Dimension” en “Iron City” mogen genoemd worden. Zo zijn de songs voorzien van vette riffs, uptempo drumpartijen en felle, venijnige zangpartijen van John Kevill. Het geheel wordt aangevuld met messcherpe solo’s van de gitaartandem John Laux en Jeff Potts. Tegen het einde komen we dan nog het ultra snelle “Of With Their Heads!” tegen waarna het album wordt afgesloten met het krachtige “Tower Of The Serpent”.

Met ‘IV: Empires Collapse’ heeft Warbringer een prima opvolger van het voorgaande ‘Worlds Torn Asunder’ uitgebracht waarbij de band geprobeerd heeft een wat andere weg te bewandelen. Het feit blijft echter dat een groot deel van de riffs al meerdere malen gerecycled zijn. De kracht van Warbringer is dan ook dat de band afwisselende songs weet te schrijven, voorzien van vele tempowisselingen waardoor het geheel niet eentonig wordt. Zo is het album voorzien van technisch spel en doordachte songs. Muzikaal zit het dan ook wel goed en komen de zangpartijen van John Kevill als erg plezierig op mij over. Fans van old school thrash zullen deze schijf dan ook wel weten te waarderen, maar ben je op zoek naar iets origineels dan ben je bij Warbringer aan het verkeerde adres.

01. Horizon
02. The Turning Of The Gears
03. One Dimension