Vreid Welcome Farewell

Indie Recordings

Vreid

Waar Vreid ooit voort kwam uit de as van Windir, en ook een tijd als Windir 2 gezien werd door lieden uit de black metal underground, kan je dat heden ten dage nog moeilijk zeggen. Na 6 albums in krap 9 jaar tijd, die tot nu toe allemaal de moeite waard waren is Vreid niet meer weg te denken uit de black metal scene. Dat ze nog zo nu en dan een covertje van Windir live doen, dat lijkt me niet meer dan logisch. Met ‘Welcome Farewell’ hebben ze dus hun zesde plaat gemaakt. Wederom niet onverdienstelijk!

Waar Entombed rock `n roll aan death metal toevoegde, zo voegt Vreid nu de rock `n roll aan black metal toe. Voor de satanistische corpspaint dragende fan zal het allemaal niet true genoeg zijn. Voor mij als metal alles eter is het wederom een prima plaat geworden. Catchy als wat, met lekker rock `n roll riffjes, “The Devils Hand “en vooral persoonlijke favoriet “The Reap”. Ook hoor je hier en daar een lekkere scheut heavy metal. De vocalen blijven duidelijk geschoeid op een black metal leest en in “The Devils Hand” hoor je ook af en toe een blastbeat. Omdat er toch genoeg flow in de nummers zit, klinkt het allemaal niet als van de hak op de tak, wat je nog wel eens wilt hebben bij dit soort platen.

De nummers liggen lekker in het gehoor, zonder druk, maar ook zonder saai te worden. Enige minpuntje wat mij betreft is de productie. Die is erg clean, maar had juist wel wat viezer gemogen. Iets meer distortion op de gitaar, wat meer vooraan in de mix, dat had het wel helemaal afgemaakt. Klein smetje op een verder hele degelijke plaat. Typisch iets voor de beginnende black metal head die niet te extreem vindt. Of om live te zien, want deze band knalt live een stuk harder dan op plaat. (Koos van Marle)

80/100

01. The Ramble
02. Way of the Serpent