Voivod Target Earth

Voivod

Het Canadese Voivod behoeft volgens mij verder weinig introductie, maar ik zal de band hier in het kort toch even toelichten. De band werd immers al in 1982 opgericht en kan gezien worden als een van de eerste pioniers van de thrashmetal bands. Zo was de band eind jaren tachtig veelvuldig in Europa te zien en maakte de band klassiekers als ‘Killing Technology’ (1987), ‘Dimension Hatröss (1988) en ‘Nothingface’ (1989). De jaren negentig waren duidelijk moeilijker voor de band, waarbij het geluid een veel experimentele, progressieve vorm aannam. De band was tevens enkele jaren uit elkaar. In 2002 kwam driekwart van de originele band vervolgens weer bij elkaar, waarbij de basspartijen werden waargenomen door Jason Newsted (Flotsam & Jetsam, Metallica) die overigens ook te horen is op album ‘Voi Vod’ (2003). In 2005 is het verdriet in de metalwereld groot als gitarist Denis ‘Piggy’ D’Amour overlijd aan de gevolgen van kanker. De band was ondertussen van grote invloed op de huidige metalscene over de gehele wereld. Voivod heeft echter nooit opgegeven en is eigenlijk altijd albums blijven maken.

Inmiddels zijn we dus al aardig wat jaren verder en was de band de laatste jaren veelvuldig in Europa live aan het werk te zien zoals afgelopen jaar op het prestigieuze Roadburn festival waar het complete ‘Dimension Hatröss’ werd gespeeld. Tevens wist de band in 2012 een deal te sluiten met Century Media Records die het alweer dertiende album van de band, getiteld ‘Target Earth’ op 21 januari uit zullen brengen. Na een kort intro trapt de band af met het stevige “Target Earth”. Zo gaat de song van start met een ronkende bassriff, waarna de rest van de band invalt. De song klinkt meteen als vanouds, zo is deze voorzien van vreemdsoortig gitaarwerk, vele breaks en verschillende tempo wisselingen. Wat verder opvalt zijn de agressieve zangpartijen, het explosieve drumwerk , de felle riffs en het dreunende basswerk. Het volgende “Kluskap O'Kom” is een uptempo song, voorzien van een zeer thrashy geluid. Wat verder opvalt als ik bijvoorbeeld naar en nummer als “Mechanical Mind” luister, dat de band is terug teruggekeerd naar het oude, progressieve geluid ten tijde van albums als ‘Dimension Hatröss’ en ‘Nothingface’. Ook de volgende tracks zijn voorzien van voortreffelijke riffs, krachtig drumwerk en spetterend gitaarwerk zoals goed te horen valt tijdens “Resistance”. Luister maar eens naar een nummer als “Resistance” of naar “Kaleidos” waarbij ik wel weer wat invloeden van een album als ‘Angel Rat’ (1991) terug hoor. Het zeer snelle, Franstalige “Corps Étranger” is dan een beetje de vreemde eend in de bijt, maar klinkt zeker niet verkeerd.

Met ‘Target Earth’ hebben de Canadezen een zeer krachtig, progressief en thrashy metal album afgeleverd. De songs staan als een huis, en de band klinkt op deze release als herboren. Vooral het thrashy gitaarwerk van Daniel “Chewy” Mongrain is zeer verfrissend, maar ook de donderende drumpartijen en het dreunende basswerk van Blacky is veel krachtiger dan op het voorgaande werk. Het album werd overigens opgenomen in de Pierre Rémillard's Wild Studio in Quebec, Canada en gemixt door Sanford Parker (Pelican, Nachtmystium) die het album van een zeer helder en fris geluid heeft voorzien. Natuurlijk werd het artwork getekend door Michel Langevin waarbij het album kleurenschema’s bevat van alle voorgaande releases. Verder zal het album in diverse kleuren vinyl verschijnen en zal het album ook als limited-edition deluxe uitvoering verschijnen voorzien van een mediabook, een alternatieve cover en twee live tracks opgenomen op het Roadburn festival 2012. Al met al is deze release voor mij nu al jaarlijst materiaal en als je het mij vraagt moet de band met deze release zeker wat zieltjes kunnen winnen en ziet de toekomst van de band er weer rooskleurig uit.

01. Target Earth
02. Kluskap O'Kom
03. Empathy For The Enemy