Victorius The Awakening

Sonic Attack / SPV

Victorius

De Duitse melodieuze powermetal band Victorius heeft onlangs haar tweede album, getiteld ‘The Awakening’ uitgebracht. De band werd in 2006 opgericht en het debuut, ‘Unleash the Titans’ verscheen in 2010 in eigen beheer. ‘The Awakening’ werd opgenomen onder leiding van Lars Rettkovitz (Freedom Call) waarna de band een deal wist te sluiten met Sonic Attack Records, het nieuwe label van voormalig Noise Records directeur Walterbach. Volgens eigen zeggen ligt het geluid van de band in het straatje van bands als Mystic Prophecy, Stormwarrior, Hammerfall en Gamma Ray en daar zitten ze dan ook niet ver naast.

Zo schiet de band uit de startblokken met het uptempo “Age Of Tyranny” waarbij de band qua snelheid niet onderdoet voor een band als Dragonforce. Zo is de song voorzien van supersnelle gitaarriffs, melodieuze zangpartijen, snelle dubbele-bas drums, meezingbare refreinen. Ook de volgende nummers gaan op sneltrein vaart door, waarop de band tijdens “Lake Of Hope” wat gas terug neemt. Vervolgens trapt de band tijdens “Black Sun“ het gaspedaal nog eens stevig in. Wat betreft de zangpartijen van David Baßin, deze zijn zuiver en liggen goed in het gehoor. “Demon Legions” is vervolgens een wat langzamere, zwaardere en donkerdere song dan de rest van het materiaal. Tevens bevatten de meeste songs hier en daar een rustige passage dat de songs zeker ten goede komt. Hierdoor luisteren de meeste nummers lekker weg en zo zijn de songs op het album voorzien van de nodige afwisseling. Luister bijvoorbeeld maar eens naar nummers als “Through The Dead Lands”, of het afsluitende “Metal Heart”.

Victorius weet met ‘The Awakening’ een prima album in zijn genre af te leveren al klinkt het niet altijd even origineel. De band weet in ieder geval hoe ze pakkende songs moet schrijven, voorzien van de nodige afwisseling. Verder is ook de productie prima in orde en is het geluid helder en krachtig. Fans van degelijke powermetal en van bands als Gamma Ray, Freedom Call, Dragonforce, Mystic Prophecy en Hammerfall kunnen hun hart dan ook ophalen aan deze band.

01. Age Of Tyranny
02. Starfire
03. The Awakening