Vicious Rumors Electric Punishment

Steamhammer / SPV

Vicious Rumors

Zo’n twee jaar naar het zeer sterke ‘Razorback Killers’ is Vicious Rumors terug aan het front met een nieuw album, getiteld ‘Electric Punishment’ op zak. ‘Electric Punishment’ is het tweede album van de band met zanger Brian Allen achter de microfoon. Op zich al een hele prestatie want dat is na het overlijden van zanger Carl Albert in april 1995 niet meer voorgekomen. Tussendoor is dan nog wel het live album ‘Live You To Death’ verschenen, dus eigenlijk is het alweer het derde album met Brian op zang. Vicious Rumors werd begin jaren tachtig opgericht door bandleider Geoff Thorpe. Met albums als ‘Soldiers Of The Night’ (1986) en ‘Digital Dictator‘ (1988) wist de band vervolgens twee klassiekers af te leveren. De band met als drijvende kracht gitarist Geoff Thorpe heeft moeilijke tijden gekend, zoals het tragische overlijden van legendarische zanger Carl Albert bij een auto-ongeluk en de vele line-up wisselingen. Inmiddels zijn we zo’n dertig jaar verder en heeft de band zijn elfde studio album afgeleverd.

Zo gaat het album van start met het felle “I Am The Gun”. De song ligt eigenlijk in het verlengde van het voorgaande album. Wat we te horen krijgen zijn uptempo riffs, spetterend gitaarwerk, gierende solo’s, krachtige drumpartijen en melodieuze zangpartijen. Het lijkt er dan ook op dat Brian Allen zijn draai helemaal heeft gevonden. Tijdens “Black X List” trapt de band het gaspedaal nog wat verder in. Het titelnummer is vervolgens een zware, midtempo song, voorzien van donkere zangpartijen en logge riffs waarbij de band goed heeft geluisterd naar Black Sabbath. Net als op het voorgaande album zijn er op deze nieuwe release opnieuw een aantal gastmuzikanten te horen. Zo is het gitarist Brad Gillis die we tegenkomen tijdens het ultra snelle “DBlock”, “Together We Unite” en “Eternally” en is het oudgediende Marc McGee die we horen tijdens “Escape (From Hell)”. Deze laatste song is overigens een rustige semi-ballad, voorzien van akoestisch gitaarwerk, melodieuze zangpartijen die me wat aan een nummer als “Down To The Temple” doet denken. Ook tijdens het eerbetoon aan de fan van de band in de vorm van “Together We Unite” gaat het er wat rustiger aan toe, wat mij betreft de misser van het album maar daar zullen de meningen ongetwijfeld over verdeeld zijn. Verder is het gitarist Bob Capka die enkele gitaarpartijen op zijn naam heeft staan in verband met wat problemen van gitarist Geoff Thorpe die tijdens de opnames lat had van zijn vingers. Ook tijdens “Eternally”, waarbij het tempo opnieuw naar beneden gaat wijkt de band wat af van de geijkte heavy/powermetal paden. Tijdens het voorlaatste “Thirst For A Kill” klinkt de band weer als vanouds, waarbij de felle riffs en spetterende solo’s elkaar in snel tempo afwisselen. Het album wordt afgesloten door de Kiss cover “Strange Ways”, welke wordt gezongen door bandleider Geoff Thorpe zelf en ik moet toegeven een wat aparte keuze om deze song aan het album toe te voegen. De zangkwaliteiten van de heer Thorpe zijn natuurlijk niet bijzonder, maar gelukkig maakt het gitaarwerk en de formidabele gitaarsolo van Thorpe veel goed.

Al met al weet Vicious Rumors na ‘Razorback Killers’ opnieuw een zeer sterk album af te leveren waar het spelplezier vanaf straalt. De band klink behoorlijk fris en de 92 live shows die de band speelde na in 2011 heeft de band goed gedaan. Vooral het solowerk van beide gitaristen is natuurlijk om je vingers bij af te likken, maar ook zanger Brian Allen is enorm gegroeid ten opzichte van het voorgaande album. Wat betreft de songs, ik had net wel wat meer verwacht, want negen eigen songs waarvan ook nog twee rustige semi ballads is eigenlijk toch net een te lage score. Fans van het eerste uur zullen met deze release echter niet teleurgesteld worden. Verder zal naast de reguliere versie van het album op cd het album ook op dubbel vinyl uitkomen. Voor wie de band live wil zien kan binnenkort terecht in The Rock Temple te Kerkrade (24/05), Baroeg te Rotterdam (25/05) of in Little Devil te Tilburg (26/05). Tevens is de band later dit jaar ook nog te zien tijdens het Stonehenge Festival in Steenwijk (27/07) en het Belgische Alcatraz Festival in Kortrijk (10/08)

01. I Am The Gun
02. Black X List
03. Electric Punishment