Vengeance Piece Of Cake

Steamhammer/SPV

Vengeance

Na de release van het in 2012 verschenen ‘Crystal Eye’ was het even stil rondom Vengeance. Zo werd er na deze release volgens mij niet veel opgetreden en is inmiddels het grootste deel van de line up vernieuwd. Met onder andere gitarist Timo Somers (Delain), die zijn overleden vader vervangt en op het oude nest teruggekeerde leden Barend Courbois (bass) en Hans In t Zand (drums) heeft de band een nieuw album afgeleverd. ‘Piece Of Cake’ zal op 28 oktober verschijnen via Steamhammer/SPV Records waarbij de productie opnieuw in handen lag van Michael Voss. De titel is ironisch genoeg gekozen naar aanleiding van het dertig jarig bestaan van de band en dat deze periode niet bepaald over rozen ging zoals meerdere line-up wisselingen en het overlijden van verschillende band leden. Op het album vinden we overigens vijf songs die werden geschreven door Timo Somers.

Zo gaat het album van start met ‘World Arena’, een uptempo rocksong, voorzien van stevig gitaarwerk, krachtige drumpartijen, herkenbare zangpartijen van Leon Goewie en gierend gitaarwerk. “Tears From The Moon” is een gevoelig midtempo nummer voorzien van een catchy refrein. “Raintime Preload” is een kort intro waarop het album verder gaat met het uptempo “Raintime”, een van de snelste nummers van het album waarbij ik wel iets terug hoor van de jaren tachtig sound van de band. Verder bewijst gitarist Timo Somers zijn klasse, zo is de song voorzien van krachtige riffs en gierende solo’s. “Back To Square One” is vervolgens een bluesy ballad waarop het album verder gaat met het stevige “Headquake”. Ook het midtempo “Mirrors” doet me wel wat aan het oudere werk denken. Wat echter wel opvalt is dat zanger Goewie op een aantal songs wat schreeuwerig overkomt zoals tijdens een nummer als “Sandman” of bijvoorbeeld het titelnummer. Het afsluitende “Goodbye Mother Sky” is vervolgens een rustige semiballad, die het album op gepaste wijze afsluit.

Al met al levert de band een redelijk album af, ik moet echter toegeven dat de voorganger mij beter beviel waarop toch een aantal pakkende songs te vinden waren. Wat ik dan ook mis zijn enkele echte knallers van formaat zoals de band in hun gloriedagen eind jaren tachtig wel wist te schrijven. Natuurlijk valt de band anno 2013 hiermee niet te vergelijken, maar dat neemt echter niet weg dat de oude fans van de band met weemoed terug zullen kijken op deze periode. Voor wie de band nog een keer aan het werk wil zien, kan terecht op 9 november in Cafe Extase, te Tilburg waarbij de band samen met Mad Max te zien zal zijn.

01. World Arena
02. Tears From The Moon
03. Raintime Preload